Vihreät – tärkeintä ravintoa

by

Vihreiden vihannesten voisi väittää olevan ihmisen tärkeintä ravintoa. Erityisesti lehtivihannekset mahdollisimman tummissa vihreän sävyissä sisältävät valtavan määrän hyödyllisiä aineksia.

Vihreät kypsentämättömät vihannekset sisältävät muun muassa:

  • laajan valikoiman välttämättömiä hivenaineita kuten kalsiumia, magnesiumia ja rautaa. Vihreät vihannekset ovatkin yksi parhaista ja käyttökelpoisimmista kalsiumin lähteistä.
  • reilusti A-, C- ja E-vitamiineja sekä erilaisia fytokemikaaleja jotka toimivat antioksidantteina eli neutraloivat vapaita radikaaleja suojaten esimerkiksi syöviltä.
  • runsaasti entsyymejä, joita tarvitaan paitsi ruoansulatuksessa, myös elimistön muissa toiminnoissa. Entsyymit tuhoutuvat kuumennettaessa, mutta ovat välttämättömiä elimistölle.
  • lehtivihreää, jolla on elimistössä monia tärkeitä tehtäviä. Se muun muassa estää haitallisten bakteerien kasvua, parantaa verenkiertoa ja veren koostumusta, vaikuttaa positiivisesti solujen toimintaan ja vastustuskykyyn. Lehtivihreä toimii elimistössä antioksidanttina ja suojaa syöviltä ja esimerkiksi kypsennetyn ruoan karsinogeenisiltä vaikutuksilta. Lisää infoa lehtivihreästä (englanniksi) täällä, sekä tässä syöpää koskevia tutkimustuloksia yhteenvetävässä tekstissä.
  • liukenematonta kuitua, joka puhdistaa suolistoa ja estää paitsi ruoansulatusongelmia myös monia sairauksia sekä tasaa verensokeria.

Vihreistä kannattaa erityisesti suosia:

  • pinaattia
  • lehtikaalia
  • tummempia salaatteja kuten rucolaa, tammenlehvä- ja roomansalaattia
  • parsakaalia
  • selleriä
  • persiljaa ja muita yrttejä
  • versoja ja ituja
  • villivihanneksia kuten nokkosta ja voikukkaa
  • merileviä

Entä mitä vihreitä, jos lähimarketissa ei ole saatavilla kuin hailakkaa ruukkusalaattia?

Suomessa kauppojen valikoima ei usein ole häävi ainakaan keskitalvella, jolloin toki on parempi syödä mitä vain vähänkin vihertävää kuin ei mitään. Ravitsemukseltaan selvästi huonoin vaihtoehto on jäävuorisalaatti, jossa on hädin tuskin mitään hivenaineita verrattuna vaikkapa pinaattiin. Parempia talvikauden vihanneksia ovat kaalit, erityisesti parsakaali. Apuun tulevat sulan maan aikaan villivihannekset, talvella idut ja versot. Lehtivihannesten lisäksi toki myös kurkku, kesäkurpitsa ja kaikki muukin vihertävä sisältää tärkeitä ainesosia, joten niillä voinee jossain määrin korvata lehtivihannesten puutetta. Periaatteessa olisi parasta vuorotella vihreitä ja pitää valikoima mahdollisimman laajana, mutta jos saatavillasi on vain jotakin lajiketta niin edelleenkin on parempi syödä sitten vaikka vain sitä yhtä.

Miten ja minkä verran vihreitä tulisi syödä?

Vihreitä vihanneksia on vaikea nauttia liikaa. Ongelma on yleensä päinvastainen: kuinka saan ahdettua itseeni riittävästi vihreää antaakseni elimistölle tarpeelliset rakennus- ja korjausaineet? Varsinkin jos on ravinnut itseään pitkälti prosessoidulla ja kypsennetyllä ruoalla, voi elimistössä olla monia puutoksia joihin vihreät ovat oiva vastaisku. Perinteinen tapa on tietenkin salaatti. Se onkin hyvä keino korvata ainakin osa jokaisesta ateriasta tuoreemmalla. Monet ovat kuitenkin kokeneet että helpoin tapa lisätä vihreiden määrää ovat pirtelöt. Pirtelöiden nauttimisessa on salaatteihin nähden monia etuja, joista voit lukea seuraavassa kirjoituksessa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: