Ystävämme merilevät

by

 

 

 

Herkullisia vihreitä vihanneksia saa paitsi maalta, myös mereltä!

Erityisesti talvella, jolloin vihannesten saanti Suomessa heikkenee, tuovat kuivattuna myytävät levät täydennystä ruokavalioon. Merileviä on käytetty etenkin aasialaisessa ruokakulttuurissa vuosituhansia. Ne ovat merkittävä osa ravintoa esimerkiksi eteläisen Japanin Okinawassa, jossa elää yksi maailman pitkäikäisimpiä ja terveimpiä kansoja. 

Levät ovat ravintotiheydeltään yksi parhaista ruoka-aineryhmistä. Helpon sulavuutensa vuoksi niiden sisältämät ravintoaineet ovat myöskin vaivattomasti elimistön käytettävissä. Levät sisältävät lehtivihreän ja proteiinin lisäksi paljon esimerkiksi kalsiumia, rautaa, kaliumia, magnesiumia, B-ryhmän vitamiineja ja jodia. B12-vitamiinin suhteen levistä on tosin vastakkaisia näkemyksiä, joihin palaamme myöhemmin. Runsaan elektrolyyttipitoisuutensa ansiosta levät auttavat säätelemään elimistön nestetasapainoa. Ne myös sitovat ja poistavat raskasmetalleja elimistöstä (erityisesti chlorella).

Ajatus levien syönnistä saattaa tuntua aluksi vieraalta, ja merellisen suolainen makukin voi levälajikkeesta riippuen vaatia totuttelua. Levät ovat kuitenkin yksinkertainen tapa lisätä ravinnon mineraalipitoisuutta. Niitä on helppo ujuttaa esimerkiksi salaattiin, vaikka pienempinä määrinä aluksi ja yhdistäen makeampiin kasviksiin kuten porkkanaan. Levät sopivat myös keittoihin, erityisen hyvin misokeittoon, jonka voi muuten tehdä myös kypsentämättä vain kevyesti lämmittäen! (ohje tulossa)

Suomessa yleisimmin saatavilla olevia levälajikkeita ovat dulse, wakame, arame ja nori. Myös jauheina tai tabletteina nautittavat chlorella ja spirulina kuuluvat leviin, mutta ansaitsevat erityislaatuisuutensa vuoksi oman postauksensa.

  1. Dulse on rakenteeltaan pehmeä ja sitkeähkö, maultaan suolainen, muttei niin ’levämäinen’ kuin muut levät. Mielestäni ehdottomasti paras lajike totutteluun. Itse olen saanut dulsen avulla houkuteltua aiemmin merikasvifoobikon puolisonikin leväkoukkuun. Nykyinen lähes päivittäinen suosikkisalaattini sisältääkin reilusti juuri dulsea yhdistettynä lehtisalaattiin, avokadoon, tomaattiin, ja kuorittuihin hampunsiemeniin. Liottamalla dulse pehmenee ja suolaisuus vähenee, mutta itse käytän sitä yleensä sellaisenaan suoraan paketista.
  2. Arame on myös melko mieto maultaan, mutta aavistuksen ’leväisämpi’ kuin dulse. Se vaatii hetken liottamisen, noin 10 minuuttia riittää pehmenemiseen. Aramea kannattaa kokeilla johonkin makeampaan yhdistäen. Oma suosikkini on porkkanaraaste aramella, rusinoilla, sitruuna-/appelsiinimehutilkalla ja tuoreella inkiväärillä höystettynä – sopii talveen!
  3. Wakame on mielestäni selvästi edellisiä vahvempi ja merisempi maultaan sekä jollain lailla niljakkaampi. Ei siis ehkä paras ensikosketus leviin, jos on yhtään epäilevä fiilis. Leviin tottuneelle aromi on kuitenkin maukas. Esimerkiksi kurkun kanssa wakamesta saa hyvin raikkaan yhdistelmän. Myös misokeittoon juuri tämä lajike on oivallinen. 
  4. Nori lienee monelle tuttu susheissa käytettävä levä. Kasviksissa pitäytyväkin voi käyttää noria ja kääriä sisään melkein mitä vain. Nori ei kuitenkaan automaattisesti ole vegaanista, sillä kalaperäisiä aineksia voi levyjen valmistuksessa jäädä massan sekaan. Kannattaakin katsoa mitä paketissa asiasta sanotaan! Esim. Clearspringin Nori on vegaanista, tosin ei sekään täysin raakaa. Ilmeisesti raakanoria ei kovin yleisesti ole tarjolla. 

Leviä on saatavana myös erilaisina valmiina sekoituksina, jotka ovat helppo tapa tutustua kyseisten kasvien aromeihin. Itse olen tykästynyt Clearspringin korkealaatuisiin ja Vegan Associationin hyväksymiin sekoituksiin, joita saa ainakin Ruohonjuuresta sekä pääkaupunkiseudulla Citymarketeista ja Käpylän aseman K-Supermarket Mustapekasta (joka on muutenkin aivan loistava kauppa laajoine luomuvalikoimineen!). Näistä yksi on kolmesta levälajista koostuva ’Japanese Sea Vegetable Salad’. Tuote sisältää aramea, wakamea ja agar-agaria helpossa muodossa, vaatien vain kymmenisen minuuttia liotusta kylmässä vedessä. Tämä salaatti on näppärä tapa ottaa vihanneksia mukaan vaikka matkalle tai töihin helposti kuljetettavassa muodossa. Itse olenkin useamman kerran ängennyt leväpussukan reppuun suunnatessani vuoristomajalle tai telttailemaan. Levät vain kuppiin, loraus vettä päälle ja nam –  ravitseva ja raikas suolapalamainen salaatti on valmis!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvassa esimerkkinä perussalaatti, jonka olen höystänyt em. sekoituksella meren antimia. Makua saa hienosäädettyä lisäämällä liotettuun leväsekoitukseen esimerkiksi vähän sitruunamehua ja ripauksen chiliä.

 

5 vastausta to “Ystävämme merilevät”

  1. Pellon pientareella Says:

    Oi, tämäpä oli mielenkiintoinen postaus taas kerran, kiitos! Vaikka muuten viihdyn täällä maalla pikkupaikassa, on kauppojen valikoima surkea! Lähikaupassa ainoa luomutuote on peruna, toisessa kaupassa on Pirkka luomuporkkanaa. Huoh. Hesan reissuilla pitääkin sitten aina käydä ostoksilla. Odotan innolla myös Chlorella-postausta, sitä käytän teelusikallisen per smoothie. Kerrotteko sitten myös levien ja Chlorellan/Spirulinan yhteiskäytöstä vai korvaako toinen toisen?

  2. Pellon pientareella Says:

    Heh, palaan Googlen kautta tähän postiin uudestaan. Sain juuri postista levälähetyksen ja musersin reippaasti arame-levää smoothien sekaan (kai sitä voi laittaa sekaan liottamattakin?). Ei maistunut miltään. Leväthän ovat oleellinen osa myös syöpää ehkäisevää ruokavaliota, josta kerrotaan enemmän mm. kirjassa Béliveau, Richard: Terveyskeittokirja: syövän ehkäisy ja hoito ravinnon avulla (sis. myös reseptejä). Erinomaisia kirjoja ovat myös Béliveau, Richard: Ruokavalio ja syöpä: syövän ehkäisy ja hoito ravinnon avulla ja Kerstin Hultén: Suojaa ruoasta syöpää ja muita sairauksia vastaan (sis. myös reseptejä).

  3. elina Says:

    Joo arame on kyllä tosi mieto, itsekin pidän siitä että sitä voi lisätä vähän minne vaan lisäämään mineraaleja. Pirtelöön en kyllä ole toistaiseksi kokeillut, mutta varmaan se menee siellä tosiaan ilman liotustakin kun kuitenkin jauhautuu hienojakoiseksi. Esimerkiksi dulsea myydään myös valmiina jauheena, jota ainakin monet jenkki-rawfoodistit näyttävät ripottelevan suoraan pussista smoothieen.

    Kiitos kirjavinkeistä, en olekaan noihin suomennettuihin törmännyt!

    Mulla on yksi hyvä engl.kielinen syöpää käsittelevä kirja ’Healing Cancer from Inside Out – a practical guide to healing cancer with the RAVE diet & lifestyle’, kirjoittaja Mike Anderson, suosittelijana mm. johtaviin ravitsemustutkijoihin kuuluva Colin Campbell (The China Study). Tästä on myös parituntinen dvd-dokumentti, esittelypätkä tässä: http://www.youtube.com/watch?v=y9BoNMw-iSk&feature=related

  4. Pellon pientareella Says:

    Kiitos vinkistä. Nuo kirjat ovat ihan uusi ”raamattuni”, hurjan mielenkiintoista ja tärkeätä tietoa, varsinkin nuo kanadalaisten syöpätutkijoiden kaksi kirjaa. Aion nyt kuitenkin liottaa kaikki levät, tuli vähän ähky olo smoothien jälkeen, ehkä se levä kuitenkin turpoaa mahassa? Salaatissakin arame on mukava lisä ja hauskan näköistäkin :).

  5. Seppo Vaahtera Says:

    Kiinnostavat levät. Itse innostuin Dulsesta erään ruokajutun perusteella. Löysin erään kerääjän linkin joka on jo neljännenpolven kerääjä. Tuote piti tulla kuivattuna ,mutta tuli 5x 60 g pussia tuorelevää.. Luin ,että tuorelevä syödään välittömästi, jos ei niin aurinkokuivaus. Minulla on sienikuivuri luulisittekon sen onnistuvan. Pitäisikö huuhtoa suolat pois , onko kellään kokemusta tai tietoa. Mailasin sille myyjälle vaan eipä ole tullut vastausta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: