Kiipeilypäivän eväät

by

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Päiväannosputkeemme sopinee vielä lisäkomponentiksi kiipeilypäivä eväineen. Nyt parisen kuukautta kalliokiipeilyyn painottuvassa reissussa oltuani on valtaosa päivittäisestä ruokailusta tapahtunut kiipeilyn ehdoilla. Esimerkiksi erilaisia raakapatukoita on tullut popsittua selvästi enemmän kuin normaalisti osana kotiruokailua. Myös ruokailurytmi on seinämiä kavutessa ollut varsin vaihteleva.

Tässä ruokalista eräältä päivältä Yosemiten kansallispuistossa, johon kuului aamuyön herätys, tunnin polkukävely ylämäkeen, kallioseinämän kiipeämistä erilaisia teknisiä varusteita kantaen pitkin halkeamia ja muita kallion muotoja noin 8 tuntia, jonka jälkeen rämpimistä alas jyrkkiä kivilouhikoita ja polkuja noin 2 tuntia. Yhteensä parin varusteidensäätötauon kera reilun puolen vuorokauden keikka.

Aamulla noin klo 5:

-Muutama vesihörppy ja Yogi-teetä puolisen litraa (laji taisi olla Rooibos Spice); olisin juonut vettä enemmän, mutta kylmä vesi ei uponnut, koska oli melkein pakkanen.

– Hetken päästä juomista nautittu aamiaisannos kahden hengen tiimillemme koostui kuudesta banaanista, desistä kookoslastuja, desistä kuorittuja hampunsiemeniä, parista lusikallisesta kaakaota ja macaa sekä muutamasta desistä mansikoita.

– Tähän aikaan ei vielä erityisen hyvin ruoka yleensä maistu, mutta ennen pitkää päivää on melkein pakko yrittää ahtaa itseensä jotain. Raakaruokaa on kuitenkin selvästi helpompaa syödä näin aikaisin kuin kypsennettyä puuroa tai kuivakkaa leipää, joita joskus aiemmin olen yrittänyt saada alas.

Klo 7:

-Ennen varsinaiselle kiipeilyosuudelle lähtöä repusta löytyi luomuomppu ja Organic Food Bar Active Greens.

-Vettä ei voinut enää juoda, koska tarpeilla käynti on seinämällä paitsi konstikasta myös vaarallista

Kiipeilyn aikana:

-Housujen taskussa oli kiipeilyn ajaksi pari raakapatukkaa (Organic Food Bar ja joku muu), jotka ahmaisin jossain välissä

-Yritin vältellä veden juontia juomapussista em. syystä, mutta kulautin kuitenkin muutaman huikan

Kiipeilytoverini seinämällä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klo 15 huipulla:

-Olin jemmannut repun pohjalle muutaman varapatukan, joista söin kaksi. Tälle päivälle kertyi siis yhteensä viisi raakapatukkaa.

Klo 17 alhaalla:

-Autossa odottivat pirtelöainekset ja sekoitin: palautusjuomaan tuli 2 banaania ja Vega Whole Food Health Optimizer -annospussi

Klo 19 leirissä:

-Reilusti salaattia (valmista luomusalaattisekoitusta, kurkkua, tomaattia, avocadoa, hampunsiemeniä, dulse-levää, vähän balsamiviinietikkaa)

-Salaattiin pari desiä keitettyä quinoaa

-Myöhemmin vielä nesteytystä veden ja yogi-teen muodossa

Näillä eväillä energiaa riitti hyvin taas koko päiväksi, ja seuraavana päivänäkin oli ihan reipas ja jo kohtuullisen hyvin palautunut olo.

Paitsi kiipeily- myös lepopäivinä ovat reissuolosuhteet merkittävästi määritelleet viime viikkojen ruokailua, ruoka-aineita ja -lajeja. Välillä on menty patukoilla ja muilla kuivakammilla tuotteilla myös tien päällä, kun tuoreita luomuaineksia ei ole ollut aina saatavana. Yhdysvalloissa tehomaatalous on vielä tehompaa ja epäilyttävämpää myrkkyineen ja geenimuunteluineen kuin Euroopassa, joten olen pyrkinyt välttelemään ei-luomuja vihanneksia ja hedelmiä niin pitkälle kuin mahdollista. Yleensä kuitenkin jokaisesta isommasta supermarketista on näyttänyt vähintään salaattipussi löytyvän.

Matka on sisältänyt olennaisesti myös monenlaisten valmiiden raakaruoka-annosten ja tuotteiden kokeilua. Rutiini on siis reissussa ollut lähinnä se, ettei rutiinia ole ollut! Piakkoin on kuitenkin kotimatkan aika, joten luvassa raportteja myös arkisemmista ja talvisemmista ruokailumeiningeistäni.

2 vastausta to “Kiipeilypäivän eväät”

  1. Pellon pientareella Says:

    Kiitos jutusta. Aikamoisia sissejä ja huippukunnossa kyllä olette, ihaillen luen ja katson kuvia :). Aika paljon täytyy tosiaan syödä aamulla, että jaksaa. Jos minä joisin puoli litraa teetä, olisi vessahätä koko ajan monta tuntia, riippuu tietysti miten diureettisia aineita teessä on.

  2. Ateria-analyysia « Raakaruoka Says:

    […] Tekijä elina Kirjasin eilen pitkästä aikaa muistiin päivän syömingit ja tsekkasin niiden sisällöt fitday.comin avulla. Tässä […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: