Paremman olon joulu!

by

Vaikka et vielä tänä vuonna viettäisikään täyttä raaka- tai kasvisruokajoulua, voit silti muutamalla pienellä ja stressittömällä toimella pitää yllä parempaa fyysistä oloa ja pirteämpää mieltä! Avain on raikkaampien asioiden lisääminen (tofu)kinkun ja konvehtien oheen – näin elimistö saa myös entsyymipitoista materiaalia avustamaan raskaiden kypsennettyjen ruokien käsittelyssä eikä olo ole niin tukala.   

  1. Pidä kiinni pirtelötavasta. Helpointa on aloittaa aamu viherpirtelöllä, jolloin ainakin yksi ratkaiseva askel freesimpään fiilikseen on otettu jo hyvissä ajoin ennen juhlaruokailua! Jos vietät joulua vaikkapa sukulaisten luona, ota tarvittaessa oma blenderi mukaan.
  2. Juo vettä aterioiden välillä. Jos mahdollista, vältä ainakin runsaampaa juomista aterioilla niin ruoansulatusnesteet eivät laimene ja perinneruokalaaki sulaa hepommin.
  3. Aloita ateria salaatilla. Jos joulupöydässä on tarjolla edes jokin tuoreaineksista valmistettu salaatti, nauti sitä ennen kypsennettyjä ruokia niin saat satsin entsyymejä avustamaan muun ruoan pilkkomisessa. Jos vietät joulua jonkun toisen kodissa, lienee silloinkin mahdollista tuoda/valmistaa itse raikas salaatti pöydän täydennykseksi – se saattaa maistua monelle muullekin!
  4. Kokeile raakajälkiruokaa tai -suklaata. Perheen, suvun tai ystävien kanssa aterioidessa ei välttämättä voi vaikuttaa koko tarjoiluun, mutta salaatin lisäksi makeat raaka-asiat ovat helppoja lisättäviä menuun ja varmasti uppoavat muullekin porukalle. Vielä ehtii testaamaan suklaan tai vaikka jäätelön valmistusta ennen aattoa!   

Omat jouluateriani tulevat tänä vuonna olemaan ensimmäistä kertaa erittäin raakaruokapainotteisia johtuen suotuisista joulunvietto-olosuhteista. Blogitiimimme viettää nimittäin juhlaa samassa seurueessa, joten lähipäivinä on tiedossa runsaasti anti-kokkausta, juhlajuomien mehustusta, suklaatalkoita ja pateenvalmistussessioita. Kuitenkin aiemmasta kokemuksesta tiedän, että keskimääräistä suolaisemmat, rasvaisemmat ja makeammat herkut sekä monien erilaisten lajikkeiden nauttiminen samalla aterialla voivat saada olon vähemmän optimaaliseksi, vaikka pysyttelisikin täysin raakalinjalla. Ajattelen silti, että parin kolmen päivän juhlinta on pieni osa kokonaisuutta, ja tasapaino palautuu nopeasti arkirutiineihin siirryttäessä.

Näin ollen tärkeintä lienee juhla-aterioilla keskittyä iloitsemaan mukavasta seurasta ja nauttimaan juhlatunnelmasta enemmänkin kuin kyttäämään jokaista suupalaa. Eli joulun ruokateema voisi olla raakaa mahdollisuuksien mukaan ja rennolla asenteella!

Loppusilauksen raikkaaseen jouluun luo reippailu suksilla tai ilman!

 

3 vastausta to “Paremman olon joulu!”

  1. Daniela / Daily Eko Says:

    Raakasuklaata on väsäilty ihan olan takaa ja huipuinta oli huomata, että muun perheen ah-niin-skeptisestä asenteesta huolimatta testierä katosi jääkaapista alle vuorokaudessa. :)

    Viherpirtelööni meni tänään perusjuttujen kavereiksi, kanelia, kardemummaa, macaa, ripaus chiliä… tuli aika jouluista :)

    Hyvät joulut sinnepäin!

  2. SaTa Says:

    kiitos kun tuotte tätä aihetta esille ja niin positiivisesti. en ole vielä paljon kokeillut kaikkea, mutta ituja olen jo kauan tykännyt tehdä itse ja syön vielä kalaa, mutten muuta lihaa.

    mikä olisi hyvä kahvin korvike? en kyllä paljon juo sitä, enemmän vihreä tee maistuu.

  3. Anon Says:

    Itse ymmärsin, että tulisi juoda mielellään ennen ruokailua, koska juominen ruokailun aikana aiheuttaa mm. ilmavaivoja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: