Ensiapua kevätallergiaan

by

Olen jo aiemmin kertonut, kuinka lapsuudesta asti jatkunut ja vuosi vuodelta pahentunut siitepöly- ja heinäallergiani katosi täysin siirryttyäni raakaruokaan. Viime kesä oli ensimmäinen, jolloin en nauttinut yhtään ainutta lääkettä, kun vielä edellisenä vuonna napsin pillereitä parhaimmillaan kolme päivässä tuloksena lähinnä loputon väsymys.

Allergian varsinaisista syistä on tarjolla yllättävän vähän informaatiota, sillä kuten minkä tahansa ”sairauden” kohdalla, on keskitytty mainostamaan oireita lievittäviä lääkkeitä, ei parantamaan terveyttä. Allergia on kuitenkin jonkinlainen elimistön ylikuormittuminen. Vaikka allergian mekanismeja on tutkittu ja tiedetään tapahtumien kemiallinen kulku elimistössä, ovat allergian perimmäiset syyt ja parannuskeinot enemmän tai vähemmän hämärän peitossa. Taustalla on toki perimä, mutta allergian varsinaisena laukaisijana on eräiden tutkimusten mukaan mitä ilmeisimmin ruoansulatuselimistön bakteeriepätasapaino. Tätä näkemystä tukee myös yleisesti havaittu yhteys allergioiden sekä korkean hygieniatason ja luonnosta vieraantumisen välillä.

Länsimaissa keskeisinä ongelmina ovatkin liioiteltu hygienia sekä vieraantuminen eläimistä ja kasveista. Paradoksaalista on, että allergikolle useimmiten suositellaan korkeaa hygieniaa ja kaikenlaisen pölyn sekä eläinten ja kasvien välttelyä. Pidemmällä aikavälillä kuitenkin tämän pitäisi ennemminkin pahentaa tilannetta.  Tämä myös selittäisi tehokkaasti sen, miksi itse parannuin ruokavaliomuutoksen myötä allergiastani.

Elimistön puhdistuminen lisäainemyrkyistä ja bakteeritasapainon palautuminen vie toki hieman aikaa, eikä välttämättä ehdi lohduttaa enää tämän kevään siitepölytaistossa. Pikaisempaa helpotusta voi kuitenkin etsiä muualtakin kuin lääkkeistä. Ensiapuna on tärkeää vähentää ylimääräistä limaneritystä ja muuta kuormitusta taistelevassa elimistössä.

Haluan jakaa muutaman pikavinkin allergikon kevättä helpottamaan, joko lääkitystarvetta vähentämään tai lisäavuksi:

  1. Maitotuotteet ovat allergikon pahin vihollinen. Jopa koululääketieteilijät ovat kuulleet esimerkiksi astmaatikoista, jotka maidon jätettyään paranivat. Maito lisää limaneritystä, joten elimistö tukkeutuu entisestään. Astmaatikolla allergisen liman ilmaantuminen voi aiheuttaa astmakohtauksen, kun tiehyet ovat jo ennestään täynnä muun muassa maidon aiheuttamaa limaa ja tukkeutuvat helposti täysin. Myös gluteenilla voi olla osuutensa liialliseen limaneritykseen.
  2. Jätä pois lisäaineet. Lukuisten lisäaineiden on todettu olevan eri tavoin allergisoivia. Toki kemiallisten, elimistölle täysin vieraiden ja käsittämättömien aineiden välttely on luonnollinen ratkaisu kenelle tahansa, mutta varsinkaan jo ylikuormituksesta hälyttävän allergikon keholle ei niillä kyllästäminen sovi.
  3. Kokeile probiootteja. Maitohappobakteereilla on edullinen vaikutus elimistön luonnollisen bakteeritoiminnan tukemisessa.
  4. Vahvista elimistöäsi syömällä mahdollisimman paljon vihreitä lehtivihanneksia – jos suinkin mahdollista suoraan luonnosta. Myös Helsingissä kasvanut nokkonen tai voikukka on varmasti puhtaampi ja ravinteikkaampi kuin yksikään tehotomaatti, allergialääkkeistä puhumattakaan.
  5. Vältä ulkoisia kemikaaleja. Älä suotta kuormita elimistöäsi keinotekoisilla kauneudenhoitotuotteilla, hiusväreillä ja pesuaineilla. Vaikka et niistä suoranaisesti saisikaan oireita, joutuu elimistösi taistelemaan niiden vaikutusta vastaan, kuluttaen resursseja allergiataistelultasi.
  6. Juo vettä. Huolehdi nestetasapainosta myös hedelmien ja viherpirtelöiden avulla. Allergia jatkuvine silmien vuotamisineen ja niistämisineen altistaa dehydraatiolle. Mikäli syöt allergialääkkeitä, myös ne kuivattavat elimistöä. Nestetasapainon tiedetään liittyvän astmaan, joten sillä lienee merkitystä hengityselinten toiminnan kannalta laajemminkin.
  7. Kokeile nenähuuhtelua. Jos ennakoivat toimenpiteet eivät ole riittäneet, voit raikastaa oloa ns. sarvikuonokannun avulla nenää huuhdellen. Voit myös ilman kannua vetää muutaman kerran varovasti vettä sieraimiin ja niistää sen kevyesti ulos.

Niityillä vihreitä herkkuja popsiva vuohi ei ole allerginen kasveille tai kavereilleen…voisimmekohan päätellä tästä jotain?

5 vastausta to “Ensiapua kevätallergiaan”

  1. Elina Says:

    Lisäisin listaan vielä nenänhuuhtelukannun (ns.sarvikuono). Sillä voi kätevästi puhdistella siitepölyä ja muutakin tukkoisuutta, jos ei ruokavalio oo ihan vielä noin kunnossa. :)

  2. ulla Says:

    Kiitos Elina kommentista! Muokkaanpa sen tuonne listaan. En ole itse kokeillut kyseistä kannua, mutta täällä Kairossa ollessani olen omaksunut muslimien harjoittaman nenähuuhtelun, jossa vedetään vettä varovasti nenään ja niistetään se sitten pois. Auttaa ainakin saasteen ja pölyn aiheuttamaan tukkoisuuteen.

  3. Pia Says:

    Kiitoksia vinkeistä! Olen itse kärsinyt koko ikäni pahenevasta heinäallergiasta. Vaihdoin juuri lääkkeet vahvempiin, ja olen muutaman päivän vain vaellellut zombina kotona päiväunien välissä. Mielenkiintoista, millainen merkitys ruokavaliolla on terveyteemme niin kokonaisvaltaisesti. Itsekin olen huomannut oloni kohentuneen siirryttyäni maidottomaan ruokavalioon. Oikein hieno blogi teillä!

  4. Tommi Says:

    Rupesin lueskelemaan näitä vanhempia kirjoituksia ja silmiin osui seuraava väite: ”Vahvista elimistöäsi syömällä mahdollisimman paljon vihreitä lehtivihanneksia ”

    Onko tähän jotakin faktaa ympärille vai perustuuko tämä omiin kokemuksiin? Miksi nimenomaan vihreät lehtivihannekset?

  5. ulla Says:

    Moi Tommi!
    Ethän pahastu, vaikka vastaan parilla linkillä, mutta ensimmäiseen on tiivistetty vihreiden etuja yleisesti ja toisessa mielenkiintoisia yhteyksiä nimenomaan vihreiden ja allergioiden välillä. Tässä postauksessa vinkkini perustuu ensisijiasesti omiin kokemuksiini, sekä alla esiteltyyn vihreiden rooliin terveyden ja erityisesti immuunijärjestelmän (mm. a-vitamiinin & antioksidanttien ansiosta) vahvistajana.

    http://raakaruoka.com/2009/10/16/vihreat-tarkeinta-ravintoa/

    http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=100163

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: