Hedelmänsyöntivinkkejä

by

Hedelmien menestyksekkäässä syönnissä on joitakin niksejä, joita olen pikku hiljaa opetellut ja oppinut. Tässä niistä joitakin mehukkaammasta elämästä kiinnostuneille:

  • Jaa hedelmät ja rasva-/proteiinipitoiset ruoka-aineet kuten pähkinät (tai kypsennetyt ruoat) eri aterioille, jotta nopeammin sulavien hedelmien sokerit eivät ala fermentoitua ruoansulatuselimistössä
  • Hedelmien määrää lisätessä kannattaa harkita runsaan rasvan (siemenet, pähkinät, öljyt) osittaista korvaamista vaikka yksinkertaisilla vähärasvaisilla kypsennetyillä vegaanisilla ruoilla (esim. quinoa, tattari, bataatti, linssit)
  • Kokeile syödä vain yhtä (tai paria saman tyyppistä) hedelmää kerrallaan
  • Melonit ovat kaikista nopeimmin sulavia, joten ne kannattaa pääasiallisesti syödä erillään – myös muista hedelmistä
  • Hedelmien yhdistäminen lehtisalaattiin, pinaattiin ja muihin vihreisiin lehtivihanneksiin on yleensä ok
  • Harjoittele ensin hedelmäaamiaisella, lisää niitä sitten vähitellen myös lounaaseen, kokeile painottaa vihannekset pääosin iltaan
  • Kasvata kokonaismäärää vähitellen totutellen
  • (Viher)pirtelöt ovat kätevä tapa lisätä hedelmien määrää
  • Mehuina (joista kuitu on poistettu) ei välttämättä kannata nauttia suurta määrää hedelmiä, sillä kuitu on hyödyllinen sokerien imeytymisprosessin säätelyssä
  • Syö hedelmät mahdollisimman kypsinä! Suomessa on välillä vaikea saada kypsiä hedelmiä suoraan kaupasta, mutta useimmat kypsyvät vähitellen huoneenlämmössä ja esim. paperipussissa
  • Banaanit ovat kypsiä kun niissä alkaa olla ruskeita pilkkuja: tällöin tärkkelys on muuttunut sokereiksi (glukoosi+fruktoosi); olen pitänyt urbaanilegendana käsitystä banaanien ummetusta aiheuttavasta vaikutuksesta, mutta tämä voi olla totta siltäosin, että raa’at, vielä tärkkelyksestä koostuvat banaanit eivät ole erityisen hyin sulavia
  • Painota valinnoissa eurooppalaisia kausihedelmiä: esim. nyt on hyvä aika luumuille ja edelleen myös mm. persikoille ja meloneille, pian on omena- ja päärynäkausi täydessä vauhdissa, talviaikaan taas on sitrushedelmien aika
  • Kausihedelmien ja -marjojen ohessa banaanit ovat edullinen ja helppo perushedelmä kaloreiden kartuttamiseen, niissä on suotuisa fruktoosin ja glukoosin suhde sekä runsaasti mm. kaliumia ja tryptofaania
  • Opettele syömään riittävästi hedelmiä kerralla, niin ei tarvitse koko ajan mutustaa ja hampaat eivät kärsi
  • Valitse luomu- ja reilun kaupan hedelmiä aina kun mahdollista
  • Muista urheilla! hedelmät ja ruumiillinen rehkintä ovat huippuyhdistelmä!

Tässä vielä havainnollinen vinkki käytännön toteutukseen :D

2 vastausta to “Hedelmänsyöntivinkkejä”

  1. Entomba Says:

    Tuo viimeinen pointti on tärkeä:
    ”Muista urheilla! hedelmät ja ruumiillinen rehkintä ovat huippuyhdistelmä!”

    Jotta voi elää menestyksekäästi tällä tavalla, 80/10/10-dieetillä, tulee kaloreita syödä paljon, ja myös siksi olla aktiivinen!

    Miehillä vähintää 3000 kcal.

    Dr. Graham, Frederick Patenaude ovat itselleni tämän ruokavalion kärkinimiä samoin kuin Harley eli DurinaRider (from 30Bananas a day).

    Suosittelen F. Patenauden blogia, jossa on todella maanläheista asiaa ja miksi ei tarvitse olla niin justiinsa niiden food-combonationien kanssa ja välillä voi syödä kevyesti keitettyä kasvistakin. I love that guy!

    Häneltä ilmestyy juuri nyt kirjakin, jossa häne kertoo omaa tarinaansa siitä miten aikanaan oli high-fat raw-dieetillä ja paljastaa saloja muista raw-guruista!

    –> http://www.fredericpatenaude.com/blog/

  2. elina Says:

    Moikka Entomba!

    Jep, ’earn your food’ on aika hyvä periaate, joka mun mielestä pätee ihan ruokavaliosta riippumatta, mutta toimii erityisen hyvin hedelmillä kun on runsaasti energiaa jolla liikkua :)

    Mä tähtään tällä hetkellä päivittäin keskimäärin 3000 kcal energiansaantiin ja olen sentään vain pikkuinen tyttönen, 161/52, joten isoille miehille sais olla varmastikin aika paljon reilummin!

    Joo Frederic Patenaude onkin jo vuosia ollut merkittävä innoittaja itselleni ja kuten sanoitkin edustaa tosiaan erittäin järkevää ja helposti lähestyttävää linjaa. Ainakin tällä hetkellä olen pitkälti samaa mieltä hänen kanssaan näistä ruokajutuista! Juuri se joustavampi asennoituminen on mun mielestä FP:llä plussaa, vaikka perusnäkemykset ovatkin pitkälti samaa suuntaa kuin Grahamilla ja Harley & co:lla. Hänen tekeleitään voitaiskin vähän useammin täälläkin kyllä mainostaa! Pitääkin tehdä postaus tuosta Raw Food Controversies -kirjastakin kunhan saan sen, tilauksessa on…

    Kiva kun tulit tänne juttelemaan, tervetuloa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: