Lautasella nyt

by

Keskitalven ei äkkiseltään ajattelisi olevan raakaruokailijan kulta-aikaa – eikä se aina siltä tunnukaan lähes värittömien salaattien ja paremmat päivänsä nähneiden tuontihedelmien ympäröimänä.

Marketin kelmeissä valoissa onkin tärkeää osata täsmäsuunnistaa juuri oikeille rasteille. Tietyt hedelmät ja vihannekset ovat nimittäin nytkin mitä maistuvimpia, ja niihin luottaen raakaruoka on oikein varteenotettava vaihtoehto tähänkin vuodenaikaan.

Omissa aterioissani on tällä hetkellä erityisen tärkeä asema seuraavilla hedelmillä ja vihanneksilla:

  1. Sitrushedelmät: Espanjalaiset ja italialaiset appelsiinit, veriappelsiinit, klementiinit ja greipit ovat juuri nyt pääroolissa hedelmäaterioissani. Syön helposti kymmenisen appelsiinia päivässä – osan mehuna, osan pirtelönä tai sellaisenaan. Kilo klementiinejäkin menee huomaamatta. Erityisesti nautin sitruksia aamiaisella ja lounaalla. Päivän energiansaannistani suunnilleen 20-30 % tulee tällä hetkellä sitruksista. Jos saatavillasi ei ole luomusitruksia, tutustu Siwan reilun kaupan appelsiineihin!
  2. Persimoni: Persimoni eli kaki eli sharon on oiva täydennys talvihedelmiin. Paitsi mehukas, myös energiapitoinen, joten korvaa mukavasti osan banaanien tarpeesta. Olen alkanut syödä tätä pirteänväristä herkkua laajemmassa mittakaavassa vasta tänä talvena – mitä olenkaan aiemmin menettänyt! Omat persimonini tulevat Espanjasta ja syön niitä yleensä pelkältään tai joskus banaaneihin yhdistettynä.
  3. Tuoretaatelit: Talven pakollinen retkieväs. Kun keli umpijäädyttää muut hedelmät, ovat tuoretaalit vakiokamaa hiihtorepussani. Maistuvat myös erinomaisesti omenoiden kaverina, pirtelöissä, ja milloin vain on ekstraenergiaa kaipaava olo. Enää en tulisi toimeen ilman näitä… Kysele K-kauppiailta ja etnokaupoista; itse ostin juuri Helsingin Käpylän K-Supermarket Mustapekasta iranilaisia ’Fresh Excellent Dates’ :) hintaan n. 5 eur /puolen kilon (?) boksi.
  4. Omena ja päärynä: Eurooppalaiset omenat ja päärynät toki kerätään jo syksyllä, mutta säilyväisinä niitä saa läpi talven, ja uskon että niissä joitakin ravinteitakin lienee vielä jäljellä… Joka tapauksessa näissä on talveen sopivaa fiilistä varsinkin hieman maustettuna: kanelia, vaniljaa ja taatelipaloja/-sosetta, nam! Omenat ja päärynät on tärkeää valita luomuna aina kun mahdollista.
  5. Selleri: Loistava mineraalipakkaus, jonka saatavuus on talvellakin kohtuullinen. Tässäkin tosin luomu olisi tarpeen. Vaikka maistuukin ’keitolta’, sulautuu yllättävän hyvin esim. marjapirtelöihin. Oivallinen myös vihermehuissa. Käytän jonkin verran myös salaateissa ja salaatinkastikkeissa lisäämään ’suolaisuutta’, sillä pyrin yhä enenevässä määrin välttämään suolan käyttöä.
  6. Persilja: Toinen helmi talven viherpuolelta. Ruukkupersilja on yleensä tähän aikaankin hyvän oloista sekä vahvan makuista ja väristä. Koko nippu vaan pirtelöannokseen vaikka mustaherukan kera!
  7. Pinaatti: Suosikkivihreäni. Tummanvihreät lehdet houkuttelevat erityisesti tähän vuodenaikaan, ja pinaatti löytää tiensä pirtelöihini, keittoihini, mehuihini ja salaatteihini lähes päivittäin. Suomessakin on italialaista ja espanjalaista pinaattia varsin yleisesti saatavana läpi talven.
  8. Lehtikaali: Erityisesti syksyn ja talven vihannes ja aivan erinomainen ravintopitoisuudeltaan. Parhaimmillaan pirtelöissä sekä salaattina avokadolla höystettynä! Ainakin pääkaupunkiseudulla on K-kaupoissa ollut suomalaista lehtikaalia tarjolla, joten silmät auki sen suhteen.
  9. Punajuuri: Talvimehujeni edullinen vakioaines ja suosikkijuurekseni myös salaatteihin.
  10. Avokado: Käytän nykyään melko niukasti rasvapitoisia aineksia, mutta avokado on hampunsiemenen ohella ykkönen rasvavalinnoissani. Toimii erityisesti kaalisalaattien mehevöittäjänä – ja maistuu minulle nyt talvisaikaan selvästi paremmin kuin kesällä.

11 vastausta to “Lautasella nyt”

  1. annika Says:

    Kun syöt noin hurjasti sitruksia, niin onko sulla koskaan ollut ongelmia hampaiden kanssa? Hammaslääkärini käski välttämään sitrushedelmiä hammaseroosion takia, mikä on hirveän ikävää, kun ne ovat niin hyviä.

  2. elina Says:

    Moi Annika!

    Hammasasiat ovatkin minulle läheisiä, sillä puolisoni on hammaslääkäri ja keskustelemme suun terveydestä lähes päivittäin. :) Eroosio on ikävä juttu kyllä, mutta sen hallitsemiseen/ehkäisemiseen on olemassa joitakin keinoja.

    Pyrin syömään sitrukset yhdellä tai max. kahdella aterialla, eli en mutusta niitä pitkin päivää vaan kerralla enemmän. Lisäksi syön niitä vain nyt talviaikaan.

    Ylipäätään pyrin pitämään ateriat 4-5 kerrassa per päivä, jotta happohyökkäysten määrä pysyisi kurissa. Ruokailun jälkeen myös huuhtelen suun vedellä happamuuden neutraloimiseksi. Huolehdin lisäksi siitä, että saan riittävästi hampaiden ja muunkin luuston tarvitsemia mineraaleja vihreistä lehtivihanneksista.

    Hampaani ovat toistaiseksi erittäin hyvässä kunnossa ja tarkastutan niitä säännöllisesti, erityisiä eroosion merkkejä ei ole ollut havaittavissa. Käytän tällä hetkellä n. kerran päivässä myös fluoripitoista hammastahnaa (Laveran luonnonkosmetiikkasarjasta) kaiken varalta, vaikka fluorin käytöllä periaatteessa voikin olla muita terveyshaittoja. Toisen kerran pesen fluorittomalla tahnalla ja lisäksi lankaan kevyesti aamuin illoin.

    Tämä hammasaihekin on mun pitkällä kirjoitettavien juttujen listalla, joten palaan siihen tulevaisuudessa tarkemmin!

  3. Satu Says:

    Moikka,

    meneekö raaka punajuuri mehustimen läpi, vai miten teet siitä mehua? Hampaat ovatkin tärkeä aihe, kun ikenet ovat suorassa yhteydessä verenkiertoon. Itselläni on lankaaminen jäänyt, kun oikomishoidosta on jäljellä ikuiset tukilangat rivistöjen takana :(.

  4. Satu Says:

    pardon my French. Mehustimella tarkoitin mehulinkoa. Ihan perus-sellaista.

  5. elina Says:

    Moi Satu,

    Mulla on käytössäni Green Power -mehustin http://www.detoxyourworld.com/acatalog/green_power.html, joka mehustaa kaikkia vihanneksia, juureksia ja hedelmiä. Millä tahansa vihannesten mehustamiseen tarkoitetulla laitteella pitäisi kyllä raaka punajuuri ja muutkin juurekset mennä pilkottuina.

    Lankauksesta sen verran, että retentiolankasi lienevät vain alahampaiden etuosassa, jolloin muita hammasvälejä voi kuitenkin langata? Hampaiden lankaukseen aivan erinomainen apu on Jordanin varrellinen lankain http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/products_id/1596. Itse olen useamman vuoden käyttänyt vain tätä ja voin todella lämpimästi suositella – jopa takahampaidenkin lankauksesta tulee tämän avulla suorastaan nautinto :D

  6. Satu Says:

    Kiitos Elina,

    nopeasta vastauksesta. Itse olen omasta peruslingosta saanu kyllä ainakin porkkanan läpi. Ja retentiolangat on sekä ylhäällä että alhaalla mulla ja just laskin että yhteensä jopa kuusi väliä molemmista riveistä vapaana puhdistukseen. Ei siis mitään syytä jättää lankaamista pois :). Kiitti lankain-vinkistä myös.

  7. smlayl@utu.fi Says:

    Hei, kiitos tasta postauksesta! Kun palaan Jenkeista ihanien luomusellerien maasta, meen heti tankkaan talvikauteen sopivia hedelmii kaapit tayteen :)

    Suomessa hengailijoille: Lidlista saa ehka halvimpii luomuomppuja :) en oo viela ehtinyt maistaa niita, mutta kuulemma ovat hyvia.

  8. elina Says:

    smlayl:

    Jesss, oikea meininki ;)

  9. Juille Says:

    Kiitos kivasta blogista, ensimmäistä kertaa kommentoin vaikka ahkerasti käynkin lukemassa :)

    Luomuselleriä löysin viime kauppareissulla ihan Prismasta. Hyvää oli, tykkään erityisesti yhdistettynä omenaan (mehuna, smoothiena tai salaattina, miten vaan).

    Talviaikaan tulen itse syöneeksi valkokaalia joka päivä ainakin jossain muodossa, edullinen ja monipuolinen aines. Tosin kevääseen mennessä iskee totaalikyllästyminen! :)

  10. ulla Says:

    Kiitos Juille kehuista ja tervetuloa kommentoimaan!

    Selleriä tosiaan löytää yleensä kaikista isommista marketeista luomunakin ja se säilyy jääkaapissa pitkään, joten sitä voi tarvitatessa vähän hamstratakin. Itselläni menee sitä vähintään paketillinen viikossa, muiden vihreiden ollessa vähän säälittäviä. Kaali onkin oikein ravinteikas ja halpa vaihtoehto tähän aikaan vuodesta, joten sitä kannattaa lappaa kevättä odotellessa. :)

  11. Noora Says:

    Lidlin luomuomput tulevat Italiasta ja ovat SUPERhyviä:) Suosittelen lämpimästi kaikille. Hintakaan ei päätä huimaa, n. 3 €/ kg.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: