Väliaikakatsaus

by

Tässä vaiheessa lienee paikallaan kertoa hieman väliaikatietoja raakaruoan vaikutuksista elämääni ja terveyteeni.

Olen nyt ollut parisen vuotta pääosin (n. 90%) raakaruoalla ja vegaaniruokavaliolla reilut 8 vuotta. Ensinnäkin palautumiseni fyysisestä rasituksesta on nykyään nopeampaa kuin perinteisellä vegaaniruokavaliolla. Tämä koskee niin voimatreeniä kuin kestävyysurheiluakin.

Merkittävintä kuitenkin on, että olen saavuttanut yhden tärkeimmistä tavoitteistani: olen saanut painoni nousuun! Tätä olen yrittänyt suunnilleen puolet elämästäni, mutta mitään ei ole tapahtunut. Viime talvena vielä erilaiset vastoinkäymiset saivat painoni putoamaan entisestään. Nyt kun olen ahtanut itseeni riittävästi hedelmiä ja salaatteja, painan useamman kilon enemmän kuin vajaa vuosi sitten. Olen myöskin raakaruoan avulla saavuttanut kaikkien aikojen maksimipainoni. Olen juuri yltänyt painoindeksin mukaiseen normaalipainoon! Kaikki lisäpaino on tullut lihaksena, pääasiallisesti yläkroppaan, kuten olen halunnutkin. Yhdistettynä säännölliseen salitreeniin raakaruoka on taannut toivotun tuloksen. Tässä vaiheessa tavoitteenani on saada vielä ainakin pari lisäkiloa.

Syksyllä nyrjäytin nilkkani kiipeilyn tiimellyksessä, joten urheiluni on ollu hieman rajoitettua. Parkour, kiipeily, juoksu ja tanssi ovat vielä tauolla, mutta salilla voin tehdä jo lähes kaikkea. Olen myös voinut ratsastaa ja uida, joten kuntoilua en ole täysin joutunut jättämään missään vaiheessa, vaikka lajit ovat hieman vaihtuneet.

Allergiani on raakaruoan avulla pysynyt edelleen poissa, joskin olen huomannut, että heti, jos olen joutunut syömään huonommin, oireet alkavat palata. 15 pillerikesää on takana ja niitä ei toivottavasti tule lisää! Viime kesän tulikoe, liftausprojekti halki Euroopan heinäpeltojen, sujui ainakin mainiosti! En ole myöskään sairastanut pariin vuoteen. Jopa viime talven flunssa-aalto meni minulta joukoittain sairastavia kollegoitani sijaistaessa. Hiukset ovat pysyneet päässä, kynnet kasvavat entiseen malliin ja jaksamiseni on normaali. Olen edelleen energisempi kuin ennen raakaruokailuun siirtymistäni.

12 vastausta to “Väliaikakatsaus”

  1. Heidi Says:

    Moi, käytättekö/käytätkö mitä lisäravinteita? Itselläni samantapaista taustaa – tosin kala-kasvisruokavaliolla ensin 5 vuotta, sitten 1,5 v sitten aloitin raw meiningit. Kuntoilen kanssa melko aktiivisesti, nyt hivenainetesteissä todettiin magnesiuminpuutos. Käytättekö sitä? Oletteko käyneet mittauttamassa jotain arvojanne?

    Kiitos blogistanne, vinkkasin sinne jokin aika sitten :)

    Terkuin Heidi / quinoaa-blogi

  2. ulla Says:

    Moikka Heidi!

    B12-vitamiinia otan välillä, muuten en käytä mitään lisiä, eikä tietääkseni Elinakaan. Ei olla kumpikaan käyty vielä missään testeissä. Elina on kyllä suunnitellut menevänsä lähitulevaisuudessa, niin saadaan sitten mustaa valkoiselle. Kuulostaa oudolle toi magnesiumpuutos. Tai en tietysti tiedä tarkemmin mitä syöt, mutta ainakin itselläni, kun olen tehnyt noita FitDay-päiväkirjoja, magnesiumia on tullut aina reilusti yli tarpeen. Olen luottanut tässä asiassa banaaneihin. En ole osannut pitää magnesiumia mitenkään raakaruokailijan erityishuolena. Toivottavasti saat asian pian korjattua!

    Kiitos linkkailuista ja tervetuloa blogiin!

  3. elina Says:

    Moi Heidi,

    Mä en ole ainakaan olotilassani huomannut mitään merkkejä magnesiumin puutoksesta, vaikka urheilen erittäin paljon ja tällä hetkellä teen säännöllisesti pitkiä hikisiä hiihtovaelluspäiviä vuoristossa. Aina välillä jollain sekasyöjäkaverilla on ties mitä lihaskramppia, mutta mulla ei mitään… Samoin kuin Ullalla, mullakin magnesiumin saanti on laskureiden mukaan runsasta mm. säännöllisen pinaatin ja banaanien syönnin johdosta. Magnesiumin ja kalsiumin saannin suhdehan on myös tärkeä ja itse asiassa saan magnesiumia kalsiumiin nähden vähän runsaamminkin kuin mitä usein suositellaan. Suositus 2:1 tarkoittaisi esim. n. 1000 mg kalsiumia ja 500 mg magnesiumia per päivä, mulla suhde on usein lähempänä 2:1,5. Liekö tästä sitten pitkällä aikavälillä jotain haittaa? Pitäisi selvitellä tätäkin asiaa tarkemmin….

    Jos saat magnesiumia riittävästi ja sopivassa suhteessa kalsiumiin, niin olisiko sitten imeytymisessä jotain puutteellisuutta? Olisi kiinnostavaa myös kuulla, että oletko itse havainnut mitään oireita tuosta vajeesta esim. lihaskramppien tms muodossa?

    Tosiaan mulla on tarkoitus tulevaisuudessa ottaa myöskin joitakin testejä kunhan vaan joskus olen sopivassa paikassa sopivaan aikaan. Ainahan sitä ei ihan voi olla 100 % varma ravintoaineiden yms tasoista vain omien tuntemustensa perusteella, joten olisi kiinnostavaa nähdä ihan objektiivisia testituloksia kaiken varalta ja muillekin kerrottavaksi :)

    Munkin puolesta tervetuloa tänne lukemaan ja keskustelemaan!

  4. Heidi Says:

    Kiitos kattavista vastauksistanne! Voisin kanssa tutustua tuohon Fitdayhyn…banaaneja en syö oikeastaan lainkaan niiden jalostuneisuuden vuoksi, samoin pinaattia harvemmin, kun ei ole luomua saatavilla. En ole huomannut mitään oireita, jotka viittaavat puutokseen…mutta tosiaan voipi olla, että olen syönyt kalsiumia suhteessa liikaa. Tästä kirjoittelin blogissakin hiljattain.

    Kertokaa ihmeessä testeistänne :)

  5. Nimetön Says:

    Ihmettelen myös millaisella raakaravinnolla syntyy magnesiumin puutetta. En käytä raakakaakaota, jota pidetään jostain syystä ylivoimaisena magnesiumin lähteenä, mutta silti magnesiumin saantini on todella korkea. Idut ovat mainio magnesiumin lähde baanaanin ja auringonkukansiementen lisäksi!

  6. Heidi Says:

    Piti vielä kysyä, että mikä on teidän kantanne raakaan kaakaoon? Tai siis jos on omaa kokemusta… Sitä ette ilmeisesti käytä ainakaan usein. Teettekö ikinä mitään ”herkkuja” vai riittääkö hedelmät? Käytättekö ituja / hapatusta? Oma kehotyyppini tuntuisi kaipaavan rasvoja enemmän – ainakin talvella. Esim. ayurvedahan suosittelee hoikille ihmisille, jotka eivät liho helposti hyviä rasvoja, mutta näköjään kaikki on yksilöllistä. Ehkä kun saamme kehomme tasapainoon, niin ravintoaineiden ”oikeilla” tai suositetuilla suhteilla ei ole niin väliä. Hienoa saada / nähdä kaikenlaisten ruokavalioiden toimivuutta oikein koostettuna! Toki kehomme myös muuttuu alati, joten se mikä toimii nyt, on ehkä eri kuin puolen vuoden päästä…

  7. elina Says:

    Heidi,

    olemme molemmat viime aikoina päätyneet tähtäämään 80/10/10-tyyppiseen eli hedelmäpainotteiseen vähärasvaiseen raakaruokaan ilman ns. superruokia.

    Jos kiinnostaa tutustua tarkemmin tähän suuntaukseen niin suosittelen lämpimästi Doug Grahamin kirjaa The 80/10/10 Diet http://www.amazon.com/80-10-Diet/dp/1893831248 sekä http://www.30bananasaday.com ja http://www.foodnsport.com sivustoja. Tarkoituksemme on kirjoitella aiheesta spesifimmin lähitulevaisuudessa. Kesällä kirjoitin joitain alustavia fiiliksiä asiasta http://raakaruoka.com/2010/08/12/rasva-vai-hiilihydraatit-energianlahteena/

    Itse olen nyt reilu puoli vuotta tehnyt siirtymää tähän suuntaan ja vähitellen luopunut mm. kaakaosta käytännössä kokonaan. Käytin aiemmin kaakaota ehkä noin vuoden tai pari säännöllisemmin = useamman kerran viikossa, ja koin sen mm. vaikuttavan nukkumiseeni. Unen laatu on nykyään parempi ja nukahtaminen helpompaa sekä olotila jotenkin rauhallisempi. Kaakao ei itse asiassa lainkaan vetoa minuun enää, kuten eivät monet muutkaan ns. superruoat, eivätkä rasvatkaan. Idut ja hapatetut asiatkaan eivät myöskään ollenkaan maistu.

    Hedelmät näyttävät ylipäätään vievän erilaisten ’herkkujen’ kaipuun, johtuneeko sitten siitä, että hiilari/glykogeenivarastot täyttyvät kunnolla tai jostakin muusta. Itse asiassa tämä yksinkertainen hedelmä- ja vihannespainotteinen syöminen on poistanut lähestulkoon kaikki ruokiin kohdistuvat mielitekoni! Ainakin omalla kohdallani näyttää olevan niin, että mitä enemmän syön vain hedelmiä ja vihanneksia sitä enemmän tekee mieli vain hedelmiä ja vihanneksia :)

  8. JonnaHanna Says:

    Tosiaan raakailun monipuolisuus on varmasti pitkältikin jokaisen omien makutottumusten varassa ja toki pohjalle tarvitaan paljon tietämystä ja oman kehon tuntemusta.
    Se tässä teidän kokemusten jakamisessa onkin niin hienoa, että ette hifistele raakasuklailla ja muilla toki niistäkin olette kertoilleet, mutta loistavaa kuulla siitä normaalista arjestanne ja tuntemuksistanne. Itselleni kokeilu raakakaakaon maailmaan aiheutti ihan tuskaisen riippuvuuden josta nyt räpiköin kohtuukäyttäjäksi. Mainiosti pärjäsin ilman kaakaota .aikaisemmin ja halusin vain laajempaa makuskaalaa lautaselle…sitten sitä oli jo joka aterialla. Ei silti paljon hyvää siinä varmasti on mutta, kun on jo erilaiset himot saanut haudattua aikaa sitten niin sitten tuli tämä….suklaan/kaakaon himo. Vaikka makoisia herkkuja siitä en ollut edes jaksanut vääntää. No kuten sanottua kohtuu kaikessa. (ei aina onnistu multa ;-)) Ja tosiaan raakaruualla palautuminen on nopeutunut, samoin kestävyys ja kaikki atooppiset oireet poistuneet. Siis juuri se vaiva joille siis ei ollut tehtävissä mitään… ”kortisoni auttaa” -totesi lääkäri. Jatkakaa loistavaa kirjoittelua. mee laik! :-)

  9. elina Says:

    Jee!! Kiitti JonnaHanna ja huippua kuulla positiivisia kokemuksiasi :D

    Joo mulla alko kanssa muodostua kohtalainen riippuvuus raakakaakaoon ja piti syödä useammin ja useammin… kunnes päätin että nyt riittää. Tiukalla linjalla näköjään vierottautuminen oli kuitenkin yllättävän helppoa – suosittelen jokaiselle jolla tilanne tuntuu menneen överiksi tai on huonoja fiiliksiä niin kuin mulla alkoi olla. Mun mielestä yksi parhaita juttuja raakaruoassa onkin juuri se, etteivät riippuvuudet vaivaa, joten miksipä tähänkään aineeseen haluaisi olla koukussa…

  10. Nimetön Says:

    Haluaisin vielä lisätä vain sellaisen yksityiskohdan, että riippuvuus voi syntyä mihin tahansa ruoka-aineeseen (porkkana, banaani jne.) ja syntyy usein elimistön epätasapainon seurauksena eli jotakin ravintoainetta puuttuu. Myös hedelmiin kehittyy riippuvuus.
    Tarkoitus ei kuitenkaan ole, että ihminen elää pelkällä hedelmäsokerilla, vaikka niitä käyttäisikin. Elimistön epätasapainotila kehittyy pitkällä aikavälillä ja saattaa tuntea olonsa todella hyväksi syödessään todella yksipuolisesti.
    Päiväntasaajalla asuvat hedelmävoittoista ruokavaliota noudattavat pienet heimot käyttävät pääenergianlähteenään kookosta, josta saavat myös tarvitsemansa rasvan, joten hekään eivät ilman rasvaa elä. Ihmisen solut muodostuvat/koostuvat proteiineistä ja lipideistä eli rasvoista. Kun elimistön rasvahappovarastot hupenevat rasvattoman ruokavalion myötä, vastustuskyky pettää jne. Tämä ei tosin tapahdu välittömästi.

  11. elina Says:

    nimetön:

    viittasin tässä erityisesti riippuvuutta aiheuttaviin ’huumemaisiin’ aineisiin kuten nyt juuri tuo kaakaon (tai vaikka kahvin/teen) kofeiini tai esim. vehnän opiaattityyppiset komponentit. Riippuvuuden näen aiheuttavan sellaisia fyysis-psyykkisiä olotiloja, jotka ikään kuin ’pakottavat’ käyttämään kyseistä ainetta. Esim. hedelmien ja vihannesten kanssa minulle ei tällaisia olotiloja muodostu, vaan voin suhtautua niihin täysin ’normaalisti’ ja syödä sen verran kuin hyvältä tuntuu ilman pakkomielteitä.

    Mekään emme pidä hyvänä yksipuolista hedelmien syöntiä, vaan mieluusti syömme niitä monipuolisesti sekä täydennämme niiden sisältämiä hiilihydraatteja, proteiineja, rasvoja, vitamiineja, mineraaleja jne. myöskin vihannesten, pähkinöiden ja siementen ravintoaineilla.

  12. piip Says:

    Pohdiskelin tässä, onko kukaan kuullut, että raakaravinnolla pääsisi eroon myös joistain ruoka-allergioista? Itselläni lista on sen verran kattava, että melkein kaikki hedelmät sekä pähkinät ja monet muut siemenet on parempi jättää väliin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: