Maanantain murkinat

by

Tämänkertainen ruokapäiväkirjani muodostui hieman kummalliseksi. Kalorimäärä 2500 kcal on toivotunlainen, mutta ikääntyvien avokadojen myötä, jotka piti syödä pois, rasvan osuus energiansaannista oli poikkeuksellisen korkea, 28 %. Yleensähän pyrin noudattamaan 80/10/10 -jakoa kalorien suhteen. Usein jako on vieläpä lähempänä 90/5/5. En ole kuitenkaan erityisen huolissani rasvan määrästä, sillä se ei suinkaan ole jatkuvasti noin korkea. Ideaalitilannetta tämänkertainen päiväkirjani ei kuitenkaan edusta, mutta osoittaa sen, miten helposti rasvan osuus nousee ilman öljyjä tai muita varsinaisia rasvoja. Grammoina rasvaa siis kertyi 84g, hiilihydraatteja 467g ja proteiinejakin 38g, vaikka niiden osuus oli vain 5% energiansaannista.

E-vitamiinin ja sinkin saantisuositukset saavutin vain niukasti, kun muiden vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti oli yleensä vähintään 1,5-kertaista. Kuten aina ennenkin, kalsiumtilanne näyttää FitDayssa punaista, vaikka kalsiumia on kertynyt 838 mg, eli yli eurooppalaisen 800 mg:n suosituksen. Seleenin saantini oli pitkästä aikaa hankkimieni parapähkinöiden myötä huima 1000 %. Säännöllistä liikasaantia kannattaa kuitenkin välttää.

Rauta yllätti minut niukkuudellaan. Minulla ei yleensä ole ollut ongelmia sen suhteen, mutta nyt suositukset jäivät niukasti saavuttamatta. Tämä johtuu todennäköisesti salaattivalinnoistani. Edellisellä ostosreissulla ei kaupassa yksinkertaisesti ollut jäljellä juuri mitään muuta edullista ja vähän pakattua salaattia kuin keräsalaattia. Verrattuna esim rucolaan, persiljaan tai pinaattiin, joita yleensä käytän, sen rautapitoisuus on heikko. Rautaa kertyi kaikesta huolimatta 12,1 mg. Naisille suositus on Suomessa 15 mg.

Minulta on viime aikoina kyselty usein magnesiumista niin täällä blogissa kuin muuallakin. Ruokapäiväkirjan mukaan sain sitäkin yli kaksinkertaisen määrän suosituksiin nähden.

Päivän urheiluni olivat varsin tavallisia. Lumessa tarpomista koiran kanssa pariin otteeseen ja tunti salitreeniä sisältäen venyttelyt.

Listasin päivän ateriointini tällä kertaa näin:

Hedelmät ja marjat: 2 avokadoa, 2 appelsiinia, 2 verigreippiä, 2 banaania, 3 omenaa, 1 päärynä, 15 tuoretta taatelia, mustaherukoita, boysenmarjoja, muutama kuivattu villiaprikoosi

Vihreät: 2 sellerin vartta, 3 tillin vartta, n. 1,5 keräsalaattia

Vihannekset: 2 tomaattia,n. 1/3  kurkkua, 3 oliivia (ei raakoja)

Muut: 4 parapähkinää, 2 rkl chiansiemeniä

7 vastausta to “Maanantain murkinat”

  1. seppo v Says:

    Hei Ulla
    Kiinnosti tuo 2 rkl chiansiemeniä
    itse sekoitan lasilliseen vettä 3tls. puolikas limetin mehua ja 2rkl juoksevaa hunajaa joka toinen päivä. pitäiisikö nostaa annoskokoa ?

  2. Katja Says:

    siis apua; jos neljästä parapähkinästä voi saada 1000% seleeniä, niin olen varmaan vetänyt noin 5000% yliannostuksen useaan otteeseen. miten voi olla mahdollista, että seleeniä tulee niin paljon niin vähästä?

  3. ulla Says:

    Moi Seppo!
    Käytän siemeniä satunnaisia määriä, mitä nyt sattuu pirtelöön millonkin sekaan mahtua. Joskus en ollenkaan. Tosiaan, kun mieluummin suosin hiilihydraatteja rasvojen sijaan, pidän tuota sinun annostasi ihan riittävänä. Jos tuntuu, että kaipaat jotain lisää niin sitten vain appelsiineja kuorimaan :)

  4. ulla Says:

    Katja: Tosiaan tuo parapähkinä on aika uskomaton seleenipakkaus. En usko, että satunnaisesta yliannostuksesta on merkittävää haittaa, varsinkaan, jos seleeniä ei kuitenkaan säännöllisesti tule nautittua. Seleenimyrkytys on kuitenkin mahdollinen ja siksi ylärajaksi suositellaan 400mg kertasaantia.

  5. Eija Says:

    Olen tutkinut lapsen takia ruoka-aineiden vaikutusta allergia-oireisiin. Kaikki koisokasvit vaikuttavat olevan atooppiselle huonoja, kuten peruna, tomaatti ja paprika. Sitrukset, ananas ja banaani mm. taasen sisältävät histamiinia, joka saattaa vaikeuttaa osaltaan oireita. Sitrukset kuitenkin sisältävät paljon myös antioksidantti c:tä, joten voisi kuvitella, ettää haitat korjaantuisivat siten..Kannattaisiko silti käyttää kyseisiä vihanneksia ja hedelmiä, peruna pois lukien?

  6. aliceelliot@msn.com Says:

    Kuinka paljon kuitua kertyy päivässä? Luulisi, että saa olla aika teräksinen suolisto jos raakoja vihanneksia ja hedelmiä syö päivittäin kilokaupalla. Ainakin omani otti vähän osumaa kolmen vuoden ’kokeilun’ aikana. Toisaalta, jos on jokin atomeiksi asti hienontava blenderi, niin ehkä se hieman helpottaa ruoansulatuksen taakkaa.
    Olen kyllä vieläkin hieman skeptinen noin rankkaa makrojaukaumaa ajatellen, mutta seurailen mielenkiinnolla miten se teillä toimii. En silti menisi todellakaan suosittelemaan näin rankkaa tyyliä kaikille.

    Liikkuvalla ihmisellä keho saa onneksi positiivista kuormitusta lihaksia ja luustoa ajatellen, mutta hyvin vähän liikuntaa harrastavan voisi alkaa helposti surkastua tällaisella ruokavaliolla (siis peruslihasmassaa ajatellen)? Puhumattakaan tyypillisen suomalaisen suoliston ja ruoansulatuksen kunnosta yhdistettynä tällaiseen ruokavalioon. Heikot vatsahapot ja vaurioitunut mikrovillus lisäävät jo sinänsä ravinteiden puutosta. Ja kun niitä pitäisi alkaa ottamaan vielä lähes pelkästään HeVi-osastolta niin kovaa hommaa..

  7. elina Says:

    eija: ehkä kannattaisi ainakin testata mahdollisesti ongelmia aiheuttavia kasviksia/hedelmiä yksitellen niin että ensin syö vain ’varmoja’ vaihtoehtoja jonkin aikaa, ja sitten lisää yhden potentiaalisen ongelmanaiheuttajan vuorollaan ja tarkkailee seurauksia. Jos ongelmia jostakin hedelmästä/vihanneksesta tulee, niin ehkä ei kannata turhaan ärsyttää elimistöä ainakaan suurilla määrillä vaan ennemmin panostaa ongelmattomiin vaihtoehtoihin? Tarkemmin en osaa tähän kysymykseen ottaa kantaa, muuta kuin kehottaa testailemaan käytännössä…

    aliceelliot: mulla kertyy kuitua 100 gramman luokkaa noin 2500 kcal päiväannoksella. Suuri osa tästä on hedelmien liukenevia ja suolistolle ’hellempiä’ kuituja. Ei tunnu mitenkään haittaavan, päinvastoin! Aiemmin mulla oli jatkuvia päivittäisiä vatsakipuja, -turvotusta ja muita ruoansulatuselimistön ongelmia, nykyään ei mitään. Samoin puolisoni hankalat vatsavaivat ovat parantuneet parissa vuodessa n. 50-80-prosenttisen raakaruoan + gluteenittomuuden, maidottomuuden ja lihattomuuden avulla. Välillä olen elellyt viikkotolkulla myös ilman tehosekoitettua ruokaa, vain kokonaisia hedelmiä, vihanneksia ja salaatteja nauttien eikä silloinkaan mitään ongelmia ole ilmennyt.

    Yleensä ihmiset nimenomaan kokevat raakaruoan auttavan ruoansulatukseensa, mutta silläkin on tietysti väliä mitä ruoka-aineita nauttii ja millaisina yhdistelminä. Itse syön hyvin yksinkertaisesti ja mieluiten runsaammin yhtä tai paria asiaa kerrallaan, vain pieniä määriä hankalammin sulavia pähkinöitä, ja noin 4 ruokailukertaa/päivä eli en syö koko ajan.

    Länsimaissahan ruoansulatusongelmien ja mm suolistosyövän taustalla on nimenomaan kuiduton, vähäkasviksinen ja prosessoitu ruokavalio…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: