Seleeni

by

Raakaruoalla ravintoaineiden saanti on usein jopa moninkertaista suosituksiin nähden. Ongelmakohdaksi saattaa kuitenkin muodostua seleeni, mikäli sen saantiin ei kiinnitetä erityistä huomiota. Seleeniä tarvitaan vähän, mutta erityisesti suomalainen ravinto on hyvin seleeniköyhää.

Seleeni on tärkeä mineraali kilpirauhasen toiminnassa. Sillä on todettu olevan myös niveltulehduksia lievittävä ja ehkäisevä vaikutus. Seleeni suojaa elimistöä vapaiden radikaalien vaikutuksilta. Sitä pidetään tärkeänä tekijänä myös mm. syövän, astman ja psoriasiksen hoidossa. Selkeimpiä seleenipuutoksen oireita ovat hiusten, ihon ja kynnenalusten haalistuminen sekä lihaskipu. Seleeniä ei kuitenkaan pidä syödä ylenmääräisiä annoksia, sillä yliannostus voi johtaa seleenimyrkytykseen. Suositeltu päiväannos onkin 50μg ja ylärajaksi on määritelty 400μg.

Helpoimmin seleenin tarpeen saa tyydytettyä syömällä parapähkinöitä. Jo yksi pähkinä riittää kattamaan koko päivän tarpeen jopa 90μg seleenipitoisuudellaan. Erään tutkimuksen mukaan päivittäinen pähkinä takaa varmemman seleenin saannin kuin seleenitabletti. Parapähkinöitä saa hvyin varustelluista ruokakaupoista. Vaikka usein niiden hinta on muihin pähkinöihin verrattuna korkea, kannattaa muistaa, ettei niitä tarvitse rohmuta kaksin käsin.

Parapähkinöiden ohella seleenin lähteinä suositellaan mm. siitakesieniä, pinaattia sekä leviä. Näiden osalta pitoisuudet voivat kuitenkin vaihdella merkittävästi kasvupaikasta riippuen. Esimerkiksi Euroopassa kasvatetut sienet ja kasvikset eivät seleeniä sisällä. Tältä osin kaukaisista, mutta seleenirikkaista maista kuten Perusta tuotu ruoka saattaa puolustaa paikkaansa osana suomalaistakin ruokavaliota.

4 vastausta to “Seleeni”

  1. Nimetön Says:

    Kiitos seleenipostauksesta! Seleeni onkin jäänyt vähemmälle huomiolle itseltäni ja ryhdyin tutkimaan omia syömisiäni seleenin suhteen, mutta se ei ollutkaan helppoa. Ihan kuin olisin jostain ymmärtänyt, että macassa on seleeniä reippaasti myös. Ahkerasta googlailuista huolimatta en kuitenkaan löytänyt mitään määriä. Tiedättekö te kuinka paljon maca ja levät sisältävät seleeniä?

  2. Maija Haavisto Says:

    Nehän ovat siis mikrogrammoja, eivät milligrammoja. Tuhatkertainen ero!

    Seleeniä on paljon myös monissa siemenissä ja hiivoissa. En ihan ymmärrä väitettä ”Esimerkiksi Euroopassa kasvatetut sienet ja kasvikset eivät seleeniä sisällä.” Finelin mukaan mm. korvasienet ja rouskut ovat hyvä seleenin lähde, ja vaikea uskoa, että arvot olisi mitattu Euroopan ulkopuolella kasvaneista sienistä…

  3. ulla Says:

    Moi Maija!
    Hyvä, että huomasit tuon kauhean virheen! Todellakin kysmys on mikrogrammoista ja korjasin sen nyt tuonne tekstiin. Numerot sentään olivat oikeat.

    Tosiaan monet siemenetkin sisältävät seleeniä kasvupaikasta riippuen. Niitä kuitenkin on syötävä varsin suuria määriä koko tarpeen täyttämiseksi. Erityisesti 80/10/10-tyyppistä ruokavaliota suosivana pidän siksi parapähkinöitä ylivoimaisesti parhaana seleenin lähteenä. Näyttää siltä, että metsässä kasvaneet sienet sisältävät kohtuullisia määriä seleeniä, toisin kuin kasvatettu ruoka. Korvasienet ja rouskut eivät kuitenkaan kuulu raakaruokaan ja harvempi meistä kantarellejakaan raakana popsii, joten en siksi ole sieniä tässä jutussa korostanut.

  4. Nimetön Says:

    Parapähkinöissä on paljon Fytiinihappoa.

    Brazil nuts have one of the highest concentrations of phytic acid at 2 to 6% of dry weight. (Phytic acid can prevent absorption of some nutrients, mainly iron, but is also a subject of research and possibly confers health benefits – see phytic acid article for more information.)

    https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Phytic_acid

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: