3 helpointa raaka-askelta

by

Hei sinä ihan tavallinen ruokailija! Jos haluat voida paremmin, mutta et oikein tiedä mitä asialle tekisit, testaa nämä kolme helpointa ja tehokkainta raaka-askelta!

  1. Viherpirtelö aamulla 
  2. Vihreä salaatti illallisen alussa
  3. Hedelmäannos lounaan alussa

Aloita päivä niin isolla ja vihreällä viherpirtelöllä kuin kykenet. Tämä on tärkein ja tehokkain askel!

Lisää seuraavaksi jokaisen illallisen alkuun runsas lautasellinen vihreää salaattia.

Fiilistele näitä vaikka pari viikkoa, ja lisää sitten vielä lounaan alkuun niin iso hedelmäannos kuin maistuu.

Jo pelkästään näiden avulla saat aikaan huikean hyppäyksen ruokasi ravitsevuudessa ja olotilassasi. Mitä luultavimmin koet selvän positiivisen muutoksen, vaikket tekisi yhtään mitään muuta muutosta ruokavalioosi!

Tulet myös yllättymään, miten paljon helpommaksi muidenkin ravintomuutosten tekeminen muuttuu, kun muutaman viikon ajan olet päivittäin nauttinut kolme reilua annosta yllä mainittuja asioita. Alat pitää tuoreista hedelmistä ja vihanneksista yhä enemmän ja kaivata niitä huonomman ravinnon sijaan. Tässä on jo loistavat hyvän olon ainekset kasassa, vaikka muuten pitäisit kaiken ennallaan syöden aamupirtelön päälle vanhan perusaamiaisesi sekä illallissalaatin ja lounashedelmien jälkeen totutun kypsennetyn annoksen.

Bonuksena voi ajan mittaan syntyä halu muuttaa vanhoja tottumuksiakin, mutta sitä ei tarvitse tässä vaiheessa ajatella – lisäät vain nuo 3 parasta ruoka-asiaa elämääsi ja peli on avattu!

8 vastausta to “3 helpointa raaka-askelta”

  1. Tommi Says:

    Varsin yksinkertaiset ohjeet, mutta näin insinöörinä on pakko kysyä, että mihin tämä ohjeistus perustuu tuon aikataulun kannalta? Eli miksi viherpirtelö aamulla, eikä illalla? Vai onko tällä edes merkitystä.

    Itselläni on tapana ottaa pirtelö illalla, sillä silloin sen valmistamiseen on eniten aikaa. Toisaalta hedelmät syön aamulla koska ne ovat helposti mukana kulkeva aamiainen. Lounaan kanssa puolestaan yleensä saa salaatin, joten tämä on oma rytmini ihan käytännöllisistä syistä.

  2. Sanna Says:

    kysymys: jos ei ole mahdollista blendata? tällainenkin ajanjakso on tulossa pian eteen. sit vaan hedelmää naamariin muuten ja tarpeeks pureskelua vai?

  3. L Says:

    niin, mäkin mietin sitä että miksi pirtelö on aamulla.. käyn aamuisin joogassa, jos haluaisin syyä aamupirtelön tämän jälkeen, joutuisin blendaamaan sen ed. iltana (melun takia ja osin koska maksimoin aamunukkumisen tasan niin pitkälle kuin voin). jostain olen ymmärtänyt myös että pirtelöt tulisi nauttia heti, eikä siis valmistaa illalla ja syödä aamulla.. vai?

  4. elina Says:

    Tommi ja L:

    Toki pirtelöä voi syödä mihin kellonaikaan vaan (ja itse syön nykyään usein useammankin päivässä…), mutta oma kokemukseni aikanaan raakaruokaan siirtymistä aloitellessani oli, että aamulla nautittuna sen merkitys oli loppupäivän syömisten kannalta suurin. Jos jo heti aamulla lataa itsensä täyteen vihreää ja raikkaita hedelmiä/marjoja, on helpompi pitää reipas ruokameininki koko päivän!

    Toiseksi hedelmät olisi hyvä nauttia aina mahdollisimman tyhjään vatsaan, koska ne sulavat nopeasti, jolloin saattaa muodostua käymisreaktioita jos siellä alla on tukevan aterian (tai useammankin) jämät kummittelemassa. Siksi tässä vinkkilistassa sijoitin hedelmät paitsi aamupirtelöön, myös lounaan alkuun, eli mieluumminkin sinne päivän alkuosan puolelle.

    Tietysti pirtelö on parhaimmillaan heti valmistamisen jälkeen, mutta kyllä itse olen joskus nauttinut myös edellisenä iltana valmistettua juomaa ja se on ollut ihan kondiksessa edelleen.

    Sanna: Mulla ei yleensä reissuissa ole blendausmahdollisuutta, ja hyvin on elelty hedelmillä ja mahdollisuuksien mukaan salaateilla. Mulla on aina mukana kannellinen salaattikulho, haarukka ja pieni veitsi pilkkomis- ja kuorimistoimintoihin, niin mistä vaan kauppojen/torien tms antimista on helppo laatia apetta.

  5. Nimetön Says:

    Ovatko vihreät, pitkät ja ohuet, luomu pavut turvallista raakaruokaa? http://www.rawfoodinfo.com/real%20letters/ltr_greenbeans.html antaa kovin epäselvän vastauksen.

  6. ulla Says:

    Nimetön:
    Mitään ”virallista” tietoa meillä ei asiasta ole, mutta ainakin oman kokemuksen perusteella niitä voi syödä ja näyttävät niitä nauttivan muutkin raakaruokailijat. Itse en lähtisi silti niitä kaksin käsin ahmimaan, sillä ne ovat yleensä hieman kovia ja siten työläämpää sulatettavaa vatsalle.

  7. Myy Says:

    Meikä testas tätä. Ja kylläpä on hyvä fiilis.

    Oon nyt osittaisella raakaravinnolla ollu enkä usko että paluuta entisenlaiseen ruokavalioon on. Tuo aamun pirtelö on paras juttu minusta. Nyt ei enää lähe aamu käyntiin oikeen muulla. Hirveästi saa kaikkea terveellistä mahtumaan tuohon sekottimeen ja saa pakastemarjatki kyytiä siellä. Yllättävän pitkään pysyy nälkä pois. Eikä nalkä enää iske täysillä päin ihan yhtäkkiä, vaan se tulee pikkuhiljaa, vähän varotellen.Aikaisemmat vatsaongelmat (kaikennäkösiä epämääräsiä vatsaongelmia, joille ei syytä ole löydetty) on kadonnu melkein tyystin ja tuo kaikista viheliäisin eli närästys on tipotiessään. Ja HUOM! Olen syöny myös kypsennettyäki ravintoa, siis ihan perus kotiruokaa n. yhen aterian verran päivässä.

    Innolla oottelen mitä muita vaikutuksia tulee vai tuleeko. Esim. vaikuttaako tämä ruokavaliomuutos atooppiseen ihooni tai pölyallergiaani?

    En tiiä kuvittelenko, mutta aivan ku selluliitti olis vähentyny? ;)

  8. Ka Says:

    Olen myös kokeillut pari vkoa tätä ja toimii todella, olen tosi pirteä ja ei edes tee mieli raskasta liharuokaa. Vielä kuitenkin tekee mieli jotain rasvaista vastapainoksi, joten sen kanssa on tekemistä…aion jatkaa raakailua ja niin pitkälle kuin mahdollista. Olo kokonaisuudessa on mitä mahtavin ja olen tosi iloinen että löysin tällaisen ruokavalion!!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: