Irti kahvista

by

Olin vielä muutama vuosi sitten aika pahassa kahvikoukussa. Kaikki oli alkanut vuosikausia aiemmin satunnaisesta soijamaitokahvin nauttimisesta, mutta homma riistäytyi käsistä kun aloin tehdä säännöllisempää palkkatyötä tunkkaisessa toimistoympäristössä. Lopulta uniongelmien ja lähes jatkuvan vähän hervottomanvapisevan olotilan johdosta päätin, että jo riittää kofeiinipelleily.

Pääkeinoksi tämänkin riippuvuuden taltuttamiseen otin raakaruoan määrän lisäämisen. Sen ohella noudatin lisäksi laatimaani irtiottostrategiaa ja muutaman viikon jälkeen olin vapaa tuon kitkerän liemen otteesta.

1. Vaihdoin aluksi (soija)maitokahvin mustaan. Maitokahvia tulee huomaamatta lipitettyä suurempia määriä kuin mustaa sumppia.

2. Vähensin seuraavaksi määrää. Keitin kahden mukillisen sijaan vain yhden. Vähensin myös mokkapannuun lataamani purun määrää = valmistin laihempaa.

3. Karsin sitten juontikertoja. Otin ensin käyttöön ’ei kahvia klo 12:n jälkeen’ -säännön. Sitten aloin pitää satunnaisia täysin kahvittomia päiviä.

4. Aloin juoda teetä kahvittomiksi määritteleminäni ajankohtina. Ensin mustaa teetä, myöhemmin kofeiinitonta rooibosta. Välillä nautin viljakahvia. Hyvä vaihtoehto on myös Yogi-teen Jamaica. Näistä voi tehdä pähkinä/siemenmaidon kera myös chai latte -tyyppisen maitoteejuoman.

5. Lopetin kahvin kittaamisen kotona tai muiden kotona. Rajasin juonnin vain kahviloihin ja ravintoloihin.

6. Nauttimiskertojen harventuessa kahvi ei enää maistunutkaan yhtä hyvältä vaan lähinnä palaneen tunkkaiselta, ja oli helppoa olla ilman! En ole kahvista luopumisen jälkeen kertaakaan kaivannut sitä, ja itse asiassa sen hajukin on muuttunut lähinnä vastenmieliseksi. Nykyään nautin satunnaisesti miedoista yrttihaudukkeiden (minttu, kamomilla…) aromeista, ja näen kofeiinipitoiset juomat ihan turhana ja haitallisena myrkkynä, joita ilman elämä on paljon mukavampaa ja oloni huomattavasti miellyttävämpi! Suosittelen kokeilemaan!

Kahvin/kofeiinin haittoja tiivistetysti:

  • aiheuttaa riippuvuutta
  • heikentää unenlaatua
  • stimuloi stressihormonien tuotantoa, mikä altistaa sairauksille; haittaa muuta hormonitoimintaa (mm. melatoniini)
  • heikentää luustoa aiheuttamalla mm. kalsiumin erittymistä luustosta
  • häiritsee verensokerin säätelyä ja insuliinin toimintaa
  • vähentää verenkiertoa aivoihin
  • kohottaa verenpainetta, kolesteroli- ja homokysteiinitasoa
  • haittaa vatsan toimintaa

20 vastausta to “Irti kahvista”

  1. Sanna Says:

    Juon kahvia (suurimmaks osaks soijamaidon kanssa, useimmiten vielä soijalattena) noin kahdesti kuussa. Kahviloissa tai kylässä silloin tällöin. Mulla alkoi kaikki myös soijamaitokahvista. Ensimmäiset soijalatet aiheuttivat mulle mielettömät tärinät. Tosin kahvin määrä ilman maitoa oli noin puoli litraa. Lääketieteellisessä opiskeleva tuttu ei meinannut uskoa, että kahvi voi aiheuttaa tuollaisett tärinät. Jotenkin koukutuin soijalaten makuun ja jatkoin sen juomista. Enää ei tule tärinöitä kylläkään. Tosin en kisko kerralla litraa lattea tmv. määrää.

    Ja jos miettii kahvin makua ja laatua, iso osa kahvista on aika kakkaa. Tumma luomu/reilun kaupan kahvi maistuu sentään joltain. Aiemmin vihasin kahvia, koska olin maistanut vain jotain perushöttöä.

    Onko sulla, Elina, tietoa, miksi jotkut sanovat, että kahvi auttaa pääkipuun? Onko kyse vain siitä, että on vieroitusoireita ja lisäkofeiini karkottaa viekkarit (kunnes ne tulevat taas…)? Mua itseäni kiinnostaa tää. Itse (tällä muutaman soijamaitokahvin kuukausitahdilla) en kuulu näihin sanojiin enkä saa mitenkään päähäni, miten kahvi voisi lievittää pääkipua kuin viekkarinäkökulma ja mielikuvat.

    http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showtopic=18870&hl=

    ^ tuo saattaa kiinnostaa! :) mulla raakailu on niin ailahtelevaa tällä hetkellä, enkä paljon enää tuolla kirjoittele, mutta ehkä pitäs laittaa muutakin näkemystä tuohon ketjuun tai linkittää. nykyisin musta on tullut semmonen hedelmien puolustaja, että ihmettelen näitä ei yhtään hedelmiä -näkemyksiä. eilen koin positiivisen yllätyksen, kun isäpuoli (yli 60 vee) intoutui myös kehumaan hedelmiä ja sitä, että ne auttavat nesteytyksessä, ei tarvitse litkiä koko ajan vettä jne. vielä tuohon Eläinoikeusfoorumiin palatakseni, siellä on aika paljon tätä proteiinihehkutusta. Kun oon ite raakajuttuja kokeillut, ei tuu kaikista paras olo, jos mättää ihan hulvattomasti pähkinää.

  2. Nimetön Says:

    Mulle kävi niin, että kun alotin raakaruokailun, ei kahvi ja tee enää maistunutkaan, vaikka olin ajatellut etten pystyisi niistä luopumaan. En vaan tarvinut niitä enää piristyäkseni.

  3. Kaisu Says:

    Itsekin ennen saatoin juoda kupposen kaksi tai kolmekin päivässä. En silloin kyllä huomannut mitään erikoista olotilassani tai en kiinnittänyt huomiota. Ruokavaliokin oli kyllä päin persettä:(

    Lasten myötä kahvin juonti jotenkin väheni (imetys ja raskausaika). Jos juon kahvia, niin yksi kupponen päivässä on maksimi. Nykyään kuitenkin olen huomannut, että muutaman tunnin kahvin juonnin jälkeen olo on hutera ja heikottaa. Lisäksi illalla on vaikeampi saada unen päästä kiinni. Nyt olenkin päättänyt etten juo kaffia enää, eikä kyllä ole tehnyt mielikään. Välillä olen pitänyt kyllä ihan puolen vuoden taukojakin sen litkimisessä.

  4. Anna Seligson Says:

    Nyt on pakko kommentoida (ekaa kertaa).

    Lopetin kahvin viime elokuussa terveydellisistä syistä. Auttoi todella paljon.
    Olen silti edelleenkin sitä mieltä, että kunnon espresso on tosi hyvää. Perussuomisumpista en aiemminkaan pitänyt. Joten täydellistä vieroitusta ei ole tapahtunut, tuoksu ja maku vetoaa edelleen. En vain ole uskaltanut kokeilla satunnaiskäyttöä vielä…

    Teetä, lähinnä vihreää, kyllä kuluu. Sekin piristää.

  5. Tiia Says:

    Mä lopetin kahvinjuonnin viime keväänä ihan vaan seinään. Ehkä kerran oli päänsärkyä, ja kahden viikon ajan ihan järjetöntä väsymystä varsinkin iltapäivisin. Hieno fiilis sitten lopulta kun kaikki normalisoitui ja tunsi että painaa menemään koko ajan sillä ”oikealla energialla” :)

  6. anni Says:

    Oma tieni irti kofeiinikoukusta noudatti juurikin samaisia portaita kuin sinulla! Juon tosin aina silloin tällöin kupposen, mutta se on sellainen Special case, jolloin sen itselleni sallin.
    Vähentämisen myötä on huomannut, miten paljon kofeiini vaikuttaa elimistöömme; jo yhden kupin jälkeen voin tuntea kehossani vapinaa ja hikoilua.

  7. JonnaHanna Says:

    Nimettömän kanssa samoilla linjoilla, raakaruokailun jälkeen kahvi jäi vahingossa pois. Kamomilla juomaa litkin kyllä ja vihreää myös, mutta niitä nyt nautin oikeastaan talvipäivän lämmittäjinä. Mutta kuten joskus aiemmin jossain kommentoin raaka kaakaon kanssa sitten kehittyikin koukku. Sitä kuitenkaan en käyttänyt makeisten valmistamiseen vaan ihan sellaisenaan. Koukussa yhä, nyt vain säännöstellen…se vaan on niin hyvää.

  8. elina Says:

    Kiitos kommenteistanne, kiva kuulla muidenkin kahvikokemuksia! :)

    Anna: mäkin join pääasiassa (luomu) espressoa tai sen tyyppistä mutteripannukahvia, en edes pahimmassa addiktiovaiheessani oikein kyennyt suodatinkahvia nauttimaan… mutta niin vaan nyt kolmen vuoden kahvittomuuden jälkeen Italiassa espressoa maistaessani se oli kyllä sellaista kitkerää liejua että huh – ei todellakaan mitään hedelmämehua :D Viimeisen kerran taisin juoda koko kupillisen yli 2 vuotta sitten, reilun puolen vuoden täyskahvittomuuden jälkeen, ja silloin vielä maistui ihan suht hyvin… Eli ei ole siis ajan mittaan mahdotonta vierottautua espressonkin mausta! :)

    JonnaHanna: tuo suklaahomma on kyllä kanssa jännä. Tästähän tosiaan aiemminkin oli jo puhetta, mutta täytyy vielä todeta, että olen kyllä ollut tosi yllättynyt miten siinäkin on makuaisti muuttunut, kun olen useamman kuukauden ollut syömättä. Ihan kuin espressonkin suhteen. Joulun aikaan maistelin sekä raaka- että kypsennettyä luomusuklaata, ja oli jotenkin ihmeellisen jauhoisen oloista ja tunkkaista, ei yhtään hyvää! En olis uskonut että tällaista voi tapahtua!

    anni ja Kaisu: mulla kanssa just nuo hutera olo, hikoilu ja vapina oli heti havaittavissa kun aikanaan muutama kuukausi lopettamiseni jälkeen kokeilin kahvia. Tuli sellainen olo noista oireista, että ei tää aine kauheen hyvä juttu voi olla…

    Nimetön: joo, sama juttu, raakaruoka pitää pirteänä muutenkin, se on ihan loistavaa!

    Tiia: tuo ’oikea energia’ on kyllä niin paljon parempaa kuin se, että koko ajan vähän niin kuin lainaa jo seuraavan päivän energioita! :)

  9. elina Says:

    Sanna: jotenkin siihen kofeiinin kyllä aika hyvin turtuu pienempiäkin määriä käyttäessä… puolen vuoden kahvittomuuden jälkeen yhdestä espressokupillisesta tuli sellainen olotila, että hui, aiemmin olin tarvinnut vastaavaan fiilikseen kuppitolkulla kamaa! Reaktiot kofeiiniin on kyllä varmaan vähän yksilöllisiäkin. Tossa päänsärkyasiassa mä oon aina ajatellut että se vaikutus liittyy nimenomaan noihin vieroitusoireisiin. Mutta onhan kofeiini stimulantti, jonka yleinen piristävä vaikutus tietysti voisi vaikuttaa muistakin syistä aiheutuneeseen päänsärkyyn, vaikka lisäämällä verenkiertoa aivoissa. Tosin luin kylläkin just yhtä tutkimusta, jossa todettiin että kofeiini haittaa verenkiertoa aivoissa, mikä kyllä johtais ihan päinvastaisiin tulkintoihin… Tää ois tosiaan ihan kiinnostava asia tietää – tuu kertomaan jos saat selville :)

    Kurkkasin tota OE-keskustelua ja vähän muitakin ko. foorumilla, siellä vois kyllä vaihtoehtoisten näkökulmien esittäminen olla paikallaan… vähän hedelmäkammoa näyttäis olevan tuollakin suunnalla liikkeellä. Mä en tiedä että onko vegaanipiireissä toi proteiinin korostaminenkin lisääntynyt viime aikoina, kun mun mielestä joskus aiemmin tyyliin kymmenisen vuotta sitten enemmänkin puolusteltiin sitä, ettei sitä proteiinia nyt niin paljon tarvita. Hmmm.

    Samaa mieltä kyllä sun isäpuolen kanssa tosta nesteytyksestä! Ja se on just huippua, että samalla kun lisää niitä nesteyttäviä hedelmiä (ja vihanneksiakin), niin melkeinpä automaattisesti jää pois kuivempia juttuja = tuplahyöty nesteytykseen :D

  10. Sanna Says:

    Tutkin kandityössäni vegaaniurheilua ilmiönä. Tutkin yhteisöllisyyttä, poliittisuutta ja kollektiivista identiteettiä. Siinä ei tullut varsinaisesti proteiinit esiin, mutta esiin nousi, että vegaaniurheilu on yksi kampanjoinnin muoto ja tapa osoittaa, että vegaanit voivat olla muitakin kuin nk. perushippejä, että vegaani voi urheilla kuin sekarit. Ilmiötä myös kandityön ulkopuolella seuranneena, oon huomannut proteiinin korostamisen. Muuten proteiinit ovat ruuan suhteen tosi keskiössä. Kun kasvissyöjä/erit. vegaani voi osoittaa ruokapäiväkirjasta, että saa runsaasti protskua, aika helposti arvostus muiden silmissä nousee. Harvoin muistetaan missään keskustelussa, että jokainen meistä on yksilö. KAikille sama ei toimi. Aika usein vegaaneille suositellaan ruokaympyrää, joka on suoraan käännetty sekarien ruokaympyrästä.

    Oon myös huomannut, että tosi protskupitoisen kasvisruuan kanssa on helpompi lähestyä kasvissyönnistä kiinnostuneita sekareita.

    No joo, ennen kaikkea sitä toivois suvaitsevaisuutta joka suuntaan :) Kaikille ei sama elämäntapa sovi.

    Mun mielestä eläinoikeusliike on viime aikoina pyrkinyt olemaan vakuuttavampi, mikä näkyy hyvissä kampanjoissa. Liike haluaa myös osoittaa, että ei tässä nyt mitään erityisii kuitenkaan olla tai semmosii, joita tarvis kammota. Kun esittelee paljon lihaa muistuttavia ruokia (koettu mm. Kasviskekkereillä jne.), tuntuu, että se otetaan vaan helpommin vastaan. Mutta onneksi eo-liikkeenkin sisään mahtuu monenlaisia tyyppejä. Toisiin uppoo enempi feikkilihat, mutta on myös niitä, joita kiinnostaa luomu ja isot rehukasat.

    Omaa ruokavalioo vois kuvailla vegaanipainotteiseks ja raaempaan suuntaan meneväks. Tuntuu, että tuo raakakiinnostus on juuri se ihmetellympi osa. Mutta itse uskon siihen, että jos raakajuttujakin tuo esiin positiiviseen sävyyn, ihmisten ymmärrys ja mielenkiinto kasvavat. Sama nähty veganismin kohdalla, kun on tuotu esiin, että ei tarvi lopettaa esim. meikkaamista, kun on Laverat jne. Toisille kun meikkaaminen on maailman olennaisimpii juttuja :)

  11. Uusi Aamu Says:

    Hei ja kiitos blogistanne! Löysin tämän sattumalta ja paljon löytyy mielenkiintoista keskustelua aiheesta. Ja reseptejä :) Pakko myöntää, etten ole ihan varma olenko valmis itse siirtymään raakaan ruokavalioon, kun en taida olla ihan täysin valmis jättämään lihaakaan kokonaan pois. Tosin vähentymään päin sen syöminen on, eli en nytkään sano ”ei koskaan” ;)

    Kävin kurkkaamassa myös toista blogiasi, johon pitää myöskin perehtyä ajan kanssa. Oi, niitä maisemia! Ei kuulu tähän blogiin, mutta miten pitkään oot kiivennyt? Ja treenaatko sitä varten ihan säännöllisesti? nimim. reilu puolen vuoden tauon jälkeen ei oikein kulkenut

  12. elina Says:

    Heippa Uusi Aamu!

    Kiva kun löysit tänne, tervetuloa!

    Toteanpa tuohon raakaruokaan siirtymiseen, että itse olen nyt kolmisen vuotta tehnyt hidasta stressitöntä siirtymää, enkä edelleenkään syö koko ajan 100% raakaa, mutta silti olen kokenut suuria muutoksia terveydessäni ja olossani!

    Oma ajatukseni onkin, että jokainen pieni raakaruoan lisäys on plussaa ja askel eteenpäin, vaikkei koskaan haluaisikaan tähdätä täyteen raakaruokailuun. Varoitan kuitenkin, että vähitellen raakaruoan lisääminen voi alkaa muuttua yhä luontevammaksi ja houkuttelevammaksi eikä muu ruoka maistukaan enää yhtä hyvin kuin ennen ;)

    Kiva että olit kurkannut vuoriblogiinkin! Tämä olikin hyvä muistutus, että voisi vihdoin päivittää sinne jotain talven alppijuttuja… Mulla on kiipeilyuraa takana kohta kymmenen vuotta, joskin välillä on ollut useita pidempiä taukoja. Viime vuosina olen panostanut talvella hiihtoharrastukseen ja kiipeilytauko on talvisin venynyt lähes puoleen vuoteen. Keväällä on sitten oltu aina melkolailla lähtöpisteessä, eli ei heti oikein tosiaan kulje… Mutta kesät ja syksyt ovat sitten aktiivista aikaa, jolloin kiipeän useamman kerran viikossa ja reissaan kiipeilyn perässä.

    • Uusi Aamu Says:

      Nyt on viikon verran tuota viherpirtelöä, jonka reseptin täällä kerroitte, syöty aamuisin ja hyvältä tuntuu..Itseasiassa lihaa, ei ainakaan päivittäin ole ikävä, mutta huomaan, etten saa raakoja vihanneksia syötyä tarpeeksi, energian saannin kannalta. Tai sitten väsyttää jostain muusta syystä, mutta iltaisin tulee uni kun vaan laittaa pään tyynyyn. Viikonloppua siis odotellen :)

      • elina Says:

        Hieno homma että pirtelö maistuu! :) Energiaahan vihanneksissa onkin tosi vähän, joten on erittäin tärkeää syödä vihannesten lisäksi myös riittävästi energiapitoisempaa ruokaa. Raakaruoan osalta tämä tarkoittaisi siis riittävästi hedelmiä ja lisänä pienempiä määriä siemeniä & pähkinöitä.

        Jos et kuitenkaan ainakaan toistaiseksi tähtää 100% raakaruokaan, niin kannattaa nauttia riittävän energiansaannin turvaamiseksi esim. linssejä, papuja, bataattia sekä (gluteenittomia) täysjyväviljoja ja ’valeviljoja’ kuten quinoaa, riisiä, hirssiä, tattaria. Nämä ovat ravintoarvoiltaan parhaasta päästä kypsennettyä ruokaa. Itse pidän luomuperunaakin mainettaan parempana.

        Väsymys voi liittyä myös elimistön suorittamiin muutostoimenpiteisiin ruokavalion vaihtuessa ja olla sikäli hyväkin merkki. Mutta riittävä energiansaanti on tärkeä asia, ja liian vähäisestä energiansaannista johtuva väsymys ei ole tietenkään positiivinen juttu.

        Suosittelen seuraamaan energian ja ravintoaineiden saantia vaikka parin päivän ajan. Ilmainen suomenkielinen laskuri löytyy esim. täältä: http://keho.net/ravintolaskuri.

  13. Mikko Says:

    Hyvä taktiikka on myös vaihtaa marketin Juhla-mokka laadukkaaseen luomukahviin ja pikkuhiljaa korvata kahvikupponen esim pakurikääpäteellä :)

  14. elina Says:

    Tossa laadukkaampaan kahvin vaihtamisessa on vaan se ongelma, että se on paljon parempaa, jolloin irti pääsy on vielä vaikeampaa… :) Mut tietty jos ei ole mitään aikomusta vierottautua kahvista niin silloin toki on parempi valita luomua ja muutenkin laatua jolloin myrkkykuorma on edes vähän pienempi.

  15. Eija Says:

    Hei!

    Raakasuklaa tosiaan ei ole terveysruokaa, eikä kaakaonibsit turvallisia, eikä varsinkaan raakaruokaa. Asiasta löytyy paljon vastakkaisia mielipiteitä, mutta oma mielipiteeni vahvistui raakakaakaon toksisuuden suhteen katsottuani mm. http://www.youtube.com/user/thedurianking#p/u/8/yzeE4z-SnuQ
    Tee myös kofeiinia sisältävänä on piriste, parempi vaihtoehto olisi yrttiteet tai rooibos.

  16. elina Says:

    Eija, kaakao tosiaan kuuluu minunkin mielestäni lähestulkoon samaan kategoriaan kahvin kanssa… Tarkoitus olisi kirjoitella kaakaostakin tarkemmin tulevaisuudessa.

    Samoin musta teekään ei ole terveyden kannalta paras valinta (ja vihreäkin sisältää mm. kofeiinia…), mutta kuitenkin monelle helpoin askel irti kahviriippuvuudesta, jonka avulla on sitten taas helpompi siirtyä eteenpäin noihin mainitsemiisi kofeiinittomiin vaihtoehtoihin.

  17. Androidi Says:

    Entäs ne kahvin myönteiset terveysvaikutukset, eikös se mahdollisesti ehkäise parkinsonin tautia ja suojele aivoja jne? Voi kuulemma jopa ehkäistä diabetesta. Verenpaineen nousu on väliaikainen tila, laskee melkeinpä saman tien, ja vatsavaivoihinkin auttaa sen tumman kahvin juominen, toki sekin rajallisissa määrin. Kahvinhan pitäisi kans kiihdyttää aineenvaihduntaa ja poistaa nestettä. Kyllähän mitä vaan voi aina vetää liikaa ja saada sillein olonsa huonoksi… Itte juon 1-2 kuppia päivässä, enkä ole huomannut sen vaikuttavan muuten kuin tuon vatsan kautta, jos on tyhjä tai jotenkin herkkä maha alla, jännästi se myös pikemminkin nukuttaa mua kuin piristää! :D Mulla ittelläni ei myöskään ole ongelmia olla useampaakaan viikkoa ilman. Mut pidän kahvin mausta ja lämmöstä, en oikeen muista lämpimistä ole koskaan tykännytkään… Ja siitä juomisen sosiaalisesta tavasta :D

    Tosi kiinnostava blogi teillä, hyviä ruokaideoita jo monta bongattu, jatkakaa samaan malliin!

  18. moomoo io Says:

    MooMoo.io is a challenging .io meeting hither assemblage resources and construction a village.

    Buffet trees and rocks to convene wood and stones. You can service those resources to
    set up walls and windmills. The walls prepare for patronage to your marked resources and windmills.
    The windmills can pass on you points upward of time. You can also petition fruit bushes to get nutriment
    that you can reject to rejuvenate HP. At best like in most
    .io games, the ambition is to destroy up via convention resources.
    In this recreation, you can determine from singular upgrades when you unfluctuating up.
    Insist upon satisfied to note short an eye to other people as they can be hostile.
    Oblige fun!
    UPDATE: If you like MooMoo.io, sign secure to also try gone away from Foes.io,
    a equivalent underhand by the for all that developer.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: